Sterrenhemel Yogaschool.jpeg

blog

Hier vind je de vele blogs die in de loop der jaren zijn verschenen

Scroll naar beneden om te lezen of zoek op trefwoord in het menu

Is Yoga en meditatie eigenlijk niet gewoon een trucje?

In de les vragen leerlingen weleens of al die ervaringen die ze opdoen tijdens hun Yogabeoefening wel echt zijn. Als je leert mediteren kom je tot heldere ervaringen van bewustwording. Toch is het een terechte vraag of die ervaringen wel ‘waar’ zijn. Houd je jezelf niet voor de gek als je een intense geluks-ervaring opdoet tijdens een meditatieoefening?

Laten we eerst eens stil staan bij de vraag wat de essentie van bewustwording is. Op het moment dat we ons iets realiseren dan is er in wezen sprake van een herkenning van een gevoel. Een bewustwording is eigenlijk altijd een “Ohja!”-effect, dat voortkomt uit het feit dat je de oorsprong van een gevoel herkent, zelfs als je het niet kunt begrijpen (!).

Een simpel voorbeeld: je leeft al meer dan 10 jaar samen met iemand en je bent een beetje uit elkaar gegroeid en zo nu en dan vraag je jezelf af wat je eigenlijk ook alweer in die ander zag 10 jaar geleden. Je voelt het eigenlijk niet meer. Totdat er iets onverwachts gebeurt waardoor je direct in jouw onderbewustzijn wordt aangesproken. De ander zegt iets of maakt een bepaald gebaar, of je ruikt een bepaalde geur of hoort bepaalde muziek die je terugbrengt bij dat oorspronkelijke gevoel en je weet ineens weer wat je toen voelde en je herkent het ook weer als zodanig. Dan weet je het dus weer. Dat is de essentie van bewustwording. Het is een herkenning. Met meditatie en zeker de diepste vormen van meditatie die wij Samadhi noemen is het niet anders. Het is een herkenning van een gevoel (van verbondenheid) dat heel diep in jouw bewustzijn besloten ligt.

Om nu terug te komen op de vraag; is die meditatie dan niet een soort trucje of een programmering? Eigenlijk wel. Heel lang geleden hebben zeer geoefende Yogis ontdekt dat als je bepaalde fysieke, energetische en mentale oefeningen in een bepaalde volgorde doorloopt jij jezelf eigenlijk voorbereidt voor de herkenning van jouw meest oorspronkelijke gevoel, jouw ware aard. En in yogabeoefening is dat in feite wat je doet. Je maakt jezelf ontvankelijk voor bewustwording door herkenning en herinnering van jouw diepste gevoelslagen.

Dus is het dan erg dat het een programmering is? Nee, dat is juist een goede zaak. Het onderstreept het wetenschappelijke karakter van Yoga. Het is een proefondervindelijk vastgestelde methode met een voorspelbare uitkomst. Eigenlijk is het niet de vraag of je wel of niet een programmering zou willen toepassen. De vraag is of jij wilt leren om jezelf te programmeren of dat je het aan jouw omgeving wilt overlaten. Wil jij  jouw eigen gevoelsleven en gedachtewereld beheersen, of wil je dat de omstandigheden dat voor je bepalen? Kies zelf maar. Je bent van harte welkom als je heft in eigen hand wilt nemen.

 

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De YogaschoolDe Yogaschool
Harmonie in jouw relatie

In yogabeoefening speelt het vinden van persoonlijke harmonie een belangrijke rol. Als je goed in balans bent sta je vrijer en gelukkiger in het leven en verspil je minder energie.

Daarom komt bij onze leerlingen regelmatig de vraag naar boven in welke mate de relatie met de partner daarin een versterkende of juist verstorende rol speelt. Het blijkt in de praktijk voor veel mensen moeilijk om hun relatie op de langere termijn harmonieus te houden. Dat is natuurlijk in de praktijk ook zichtbaar aan het hoge percentage verbroken relaties.

Om harmonie te vinden in jouw relatie is het belangrijk om je steeds te beseffen waar het allemaal ook weer om begonnen was. Het in stand houden van een liefdesrelatie kan alleen gebaseerd zijn op onvoorwaardelijke liefde. Vanuit die onvoorwaardelijkheid naar elkaar zou het zo moeten zijn dat beide partners hun persoonlijke doelen samen beter kunnen realiseren dan alleen. Zodra de één eisen gaat stellen aan de ander is er sprake van beperking en geen versterking. Toch is dat wat er meestal gebeurt en overigens meestal ook met goede intenties.

Je houdt van je partner en wilt het beste voor hem of voor haar en dat is mooi. Problemen ontstaan niet vanuit die intentie op zich, maar doordat je een mening hebt over HOE de ander zijn of haar leven in zou moeten vullen in zijn of haar eigen belang…. Zodra jouw oordeel over jouw partner jouw relatie gaat beïnvloeden is die relatie niet meer volledig onvoorwaardelijk. En andersom geldt natuurlijk naar jou toe hetzelfde.

Dat maakt het eigenlijk heel simpel. Voor een harmonieuze en liefdevolle relatie zijn maar 2 vragen relevant, die je elkaar dagelijks kunt stellen:

1.     Wat wil je écht?

2.     Hoe kan ik je daar het beste bij helpen?

En als die hulp vervolgens met liefde wordt gegeven ongeacht de uitkomst en het geven van die hulp als zodanig een bron van voldoening is zal er steeds sprake zijn van harmonie ongeacht de omstandigheden. Blijf je herinneren waar het ook weer om begonnen was.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Als je onze blogs waardevol vindt voor anderen, deel ze dan via mail of via de onderstaande link.

De Yogaschool
Leven met Orkanen

Leven met orkanen

De afgelopen weken wordt het nieuws gedomineerd door de enorme schade die de orkaan Irma heeft aangericht op de Caraïben en in het Zuid-Oosten van de Verenigde Staten. Het overstemde zelfs een aantal andere grote rampen die zich tegelijkertijd voltrokken. Natuurlijk leven we mee met alle mensen die getroffen zijn en hun leven weer moeten opbouwen.

Vanuit die gedachte ontstaat ook de vraag hoe je als Yogabeoefenaar met tegenslag om zou kunnen gaan. Iedereen wordt op zijn of haar manier zo nu en dan getroffen door ‘natuur’-rampen. In dit werelddeel is dat meestal niet in de verschijningsvorm van orkanen of aardbevingen, maar ook een plotselinge ziekte of het verlies van een geliefde, ontslag of iedere andere vorm van onverwachte ingrijpende onzekerheid kan inslaan als een bom.

In de beoefening van Yoga wordt veel gesproken over onthechting, maar er zijn momenten in het leven dat ervaringen zo overweldigend zijn dat afstandelijkheid en onthechting misplaatst en onnatuurlijk voelen. Op zulke momenten is overgave de meest effectieve remedie. Erken dat je het ook niet weet, maar aanvaard de situatie zoals die is. Koester het vertrouwen dat iedere ervaring, hoe ernstig en ingrijpend die ook mag zijn, alleen door jouzelf kan worden omgebogen naar een leerervaring. Vaak niet direct, maar wel in de loop van de tijd.

Door die levenshouding kun je weer met vertrouwen naar voren kijken én doe je recht aan het verlies dat je voelt. Je zult ontdekken dat het je sterker maakt. In het centrum van de vortex van de orkaan heerst stilte. Door yogabeoefening leer je in meditatie te ervaren dat hetzelfde geldt in je eigen innerlijk. Door jouw concentratie naar binnen te verleggen en de liefdevolle stilte van je hart te ervaren komen de inzichten vanzelf. Het leven is een proces van her-innering. Je wist het allemaal al, je was alleen afgeleid. De stille bedachtzaamheid die volgt op de ervaring van verlies zal je de weg wijzen om datzelfde verlies om te buigen naar een bron van kracht en groei.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Als je onze blogs waardevol vindt voor anderen, deel ze dan via mail of via de onderstaande link.

De Yogaschool
Irriteerbaar

We zien zeker in de eerste jaren van de opleiding Raja Yoga dat mensen nog regelmatig wrijving ondervinden in relatie tot hun omgeving. Dat ontstaat op 2 manieren:

  1. De meeste mensen hebben zich aangeleerd om zich te richten op hun voorkeuren en afkeuren en dus de hele dag te oordelen over alles wat ze waarnemen. Dit doen ze zowel naar zichzelf als naar hun omgeving.

  2. Veel mensen hebben een bepaald verlangen om ‘gehoord’ te worden. In essentie is dit een verlangen naar liefde, erkenning en waardering. Dat is enerzijds voor velen een sterke drijfveer om hun best te doen en in die zin komt daar natuurlijk ook heel veel goeds uit voort. Toch leidt het anderzijds ook tot een bepaalde afhankelijkheid van de omgeving. Als waardering uitblijft leidt dit tot teleurstelling, onbegrip en frustratie.

In de loop van de opleiding doen mensen meer ervaring op in meditatie. Door de bewuste zelfstudie die dat feitelijk is, worden yogabeoefenaars zich in de loop der tijd steeds bewuster van de vicieuze cirkel van het oordelen en reageren op voorkeuren en afkeuren en gaan ze zien dat er een enorme vrijheid voorbij het oordeel ligt. Besef dat wat een ander van je vindt niet zoveel zegt over jou en heel veel over die ander. Andersom is het net zo: wat jij van een ander vindt zegt heel veel over jou. Leer om niet te oordelen en niet te veel te verwachten. Wees tevreden met jezelf en jouw omgeving en ervaar de vrijheid die daaruit voortkomt. Dan zal je merken dat steeds minder mensen en gebeurtenissen ‘irritant’ zijn en jij steeds minder ‘irriteerbaar’ bent.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

De Yogaschool
Hoe wetenschappelijk is Yoga?

Is Yoga wetenschappelijk?

Zodra Westerlingen erachter komen dat Yoga veel meer inhoudt dan “al die vreemde houdingen” is een veel gehoorde opmerking: “het klinkt een beetje zweverig”. Daarmee wordt dan meestal bedoeld dat het een hoog ‘feel-good-gehalte’ lijkt te hebben maar verder voor ons rationele Westerlingen maar moeilijk serieus te nemen zou zijn. Dat is jammer.  Juiste Yoga beoefening is namelijk helemaal niet zweverig.

Wetenschap, het woord zegt het al, is een bezigheid gericht op “weten” en in onze Westerse cultuur betekent dit dat een onderzocht verschijnsel logisch te beredeneren en experimenteel te reproduceren moet zijn. Het mooie is dat dit in de beoefening van Yoga niet anders is.

Ten eerste is Yoga zoals die ooit door Patanjali is opgeschreven volstrekt logisch. De acht stappen waaruit de methode is opgebouwd hebben een goed te beredeneren relatie tot elkaar. Bovendien is het zo dat de aanwijzingen van de leraar, indien die zorgvuldig worden opgevolgd een voorspelbaar en reproduceerbaar resultaat hebben. Ze leiden op een logische manier tot ervaringen die het inzicht verruimen van de leerling.

De eerste indruk van ‘zweverigheid’ heeft vooral te maken met het feit dat Yogabeoefening niet alleen de gedachtewereld raakt, maar zeker ook het gevoelsleven. De ontwikkeling van Zelfkennis vereist zelfstudie en dat verlangt bij de Yogabeoefenaar de ontwikkeling van een serieus onderzoek van zowel zijn eigen gedachtewereld als zijn gevoelsleven. Meditatie is een heel krachtig middel om te ontdekken dat ook het gevoelsleven heel logisch in elkaar zit. Je gaat begrijpen waarom je bepaalde gevoelens hebt. Je gaat letterlijk her-kennen hoe ze ontstaan zijn en waarom je ze zelf in stand houdt. Weten verlangt realisatie van inzicht. Dat komt altijd voort uit een combinatie van kennis en ervaring; denken en voelen.

De Yogaleer en Yoga beoefening zijn in die zin zeer logisch en ook wetenschappelijk. Neem niets van je leraar aan wat je niet zelf kunt realiseren. Zorg dat je van geloven naar weten ontwikkelt. Daar waar geloof en overtuiging nog beklemmend kunnen zijn werkt inzicht altijd verruimend en bevrijdend. Een goede leraar wijst je de weg. Dat is noodzakelijk. Je kunt niet weten wat je niet weet. Dat is ook logisch.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

 

De Yogaschool
De binnenwaartse stroom

In de beoefening van Raja Yoga maken we onderscheid tussen twee stromen: de buitenwaartse en de binnenwaartse stroom. Iemand die nadrukkelijk leeft op de buitenwaartse stroom wordt geleefd door tijdelijke doelen (“Ik droom ervan om over 5 jaar dit of dat bereikt te hebben en heb daar veel/alles voor over”). Hij jaagt impulsen na. We kennen alle negatieve gevolgen van zo’n aanpak en zien die dagelijks om ons heen. Iemand die vanuit de binnenwaartse stroom leeft is gericht op zijn diepere verlangens en zijn verhouding tot zijn omgeving in de meest brede zin (“Ik wil leren, delen met anderen, helpen etc. En de vorm waarin dat precies gebeurt kan van tijd tot tijd verschillen.”).

Kort gezegd is de buitenwaartse stroom gericht op het tijdelijke en de binnenwaartse stroom op het tijdloze. Eigenlijk is het heel simpel: als je hecht aan het tijdelijk zal je ook het verlies ervan moeten ervaren. Als je je richt op het tijdloze kan iedere dag elke handeling waardevol zijn voor jou en je omgeving ongeacht de exacte uitkomst. Als je kiest voor een leven vanuit de binnenwaartse stroom dan kies jij ervoor om jouw diepste verlangens leidend te laten zijn in jouw leven en steeds minder aandacht te besteden aan vluchtige prikkels. Dat zegt helemaal niet dat je niets meer wilt of als een kluizenaar gaat leven. Het betekent wel dat je een helder onderscheid maakt tussen de paar zaken die er echt toe doen voor jou en de vele andere gebeurtenissen die van voorbijgaande aard zijn en dus ook maar beperkte aandacht nodig hebben.

Het is niet makkelijk om die omslag te maken. Jouw persoonlijkheid heeft zich in de loop der jaren gericht op die buitenwaartse stroom en heeft een overlevingsstrategie ontwikkeld om met alle tijdelijke meevallers en tegenslagen om te gaan die daarbij horen. En die strategie heeft je ook veel gebracht. Dat voelt dus relatief veilig op korte termijn maar veroorzaakt vaak pijn op de langere termijn.. Er is moed voor nodig om fundamentele keuzes te maken en je steeds meer te richten op de zaken die je van levensbelang vindt; om je te richten op levensvervulling. Toch zul je merken dat hierdoor het lijden en pijn minder wordt. Er komt gewoonweg meer glans en rust in je leven. Dit is een langzaam proces. Gedegen begeleiding door een ervaren leraar kan je daarbij helpen.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

 

 

De Yogaschool
Ego; vriend of vijand?

Op weg naar zelfrealisatie wordt vaak het ego (ons zelfbeeld) als ‘de vijand’ gezien. Dat is te simpel gesteld. De weg van zelfrealisatie moet zorgvuldig bewandeld worden. Bewustwording van het onderscheid tussen jouw (tijdelijke) persoonlijkheid en jouw (tijdloze) ware aard is een proces dat zorgvuldige en intensieve aandacht verlangt onder begeleiding van een ervaren leraar.

  1. Ten eerste kan onderdrukking van het ego ertoe leiden dat ook belangrijke behoeften worden onderdrukt. Dat kan op lange termijn schadelijk voor je zijn.

  2. Ten tweede helpt verdringing je niet om die behoeftes te overwinnen; sterker nog ze blijven dan sluimer en kunnen zich op een onbewaakt ogenblik weer totaal onverwacht manifesteren op een manier waarin jij jezelf niet in de hand hebt.

Het is dus zaak om het ego steeds te erkennen en aanvaarden zoals het is om van daaruit drie belangrijke stappen te zetten:

  1. Onderzoek met behulp van zelfreflectie en meditatie jouw zelfbeeld grondig, zodat je de eigenschappen van dat zelfbeeld steeds bewuster leert kennen.

  2. Onderzoek hoe dat zelfbeeld ontstaan is.

  3. Neem de beslissing dat jouw ego niet langer de baas is van jouw leven, maar wel een zeer belangrijk middel in jouw functioneren dat aan verandering onderhevig is. Zolang jij vanuit jouw ware aard de leiding neemt in dat veranderingsproces is daar niets mis mee.

In dit proces zal je gaan ontdekken dat je in de loop van je leven op basis van de omstandigheden waarin je verkeerd hebt en de mensen waar je mee om bent gegaan een ‘overlevingsstrategie’ hebt ontwikkeld die in combinatie met jouw talenten en vaardigheden van dat moment zo goed mogelijk voor je werkte. Daar is op zich niets mis mee. Dat doet iedereen. Het punt is wel dat die omstandigheden en mensen om je heen tijdelijk waren en je de neiging hebt om aan dat zelfbeeld te hechten, omdat het zoveel voor je betekend heeft. Die hechting kan ertoe leiden dat die overlevingsstrategie nog steeds al jouw reflexen en gedrag bepaalt terwijl de omstandigheden allang veranderd zijn. En dan werkt het dus niet meer. Sterker nog dan werkt het tegen je.

De beoefening van Raja Yoga leert je om steeds bewuster het onderscheid te maken tussen jouw (per definitie tijdelijke) persoonlijkheidskenmerken en jouw tijdloze ware aard. Door kennis, oefening, zelfstudie en meditatie ontvlecht je laag voor laag alle complexiteit van jouw persoonlijkheid tot je bij de schitterende eenvoud van de kern bent aangeland en alles voor jou op zijn plek valt.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

 

De Yogaschool
Vormen van Yoga

Er zijn zoveel varianten van Yoga dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Toch is in de oorspronkelijke leer heel helder geformuleerd wat Yoga in essentie is.

De letterlijke betekenis van het woord Yoga is eenwording (met jouw oorspronkelijke aard). In die zin is de betekenis van Yoga sterk verwant met ons woord religie, dat is afgeleid van het Latijnse Religare, wat herverbinden met jezelf betekent.

De Yoga-leer onderscheidt vier wegen naar eenwording (Samadhi):

  1. Bhakti Yoga – Eenwording door devotie, door toewijding aan het hogere en onthechting van het lagere.

  2. Jnana Yoga – Eenwording door begrip voorbij mentale begrenzingen, door zuiver inzicht.

  3. Karma Yoga – Eenwording door handeling zonder hechting aan de vrucht van de handeling.

  4. Raja Yoga – Eenwording door het naar binnen richten van de aandacht (meditatie).

Alle andere vormen van Yoga zijn later bedachte en tijdelijke verschijningsvormen. Op zich is dat niet erg. Het is alleen wel belangrijk om je te blijven afvragen of je nog wel bezig bent met het oorspronkelijke doel. Yoga-beoefening die Samadhi niet als einddoel heeft, kan best een plezierige oefening zijn; het is alleen geen Yoga en het zou eigenlijk omwille van de duidelijkheid en helderheid beter zijn om het niet zo te noemen.

 

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

De Yogaschool
Tapas | Soberheid

Soberheid is 1 van de idealen in de Yogaleer. Op het eerste gezicht lijkt dat een simpele aanwijzing. Toch zijn er veel misverstanden over. Het is een aanwijzing die bij veel mensen weerstand oproept. Onze docenten krijgen vragen als:

  1. “Ja maar, ik mag toch nog wel een beetje genieten van het leven?”

  2. “Overvloed is een kenmerk van de natuur, dus waarom zou het niet voor mij mogen gelden?”

We zien in de yogabeoefening ook de doorgeschoten tegenpool. Asceten die zichzelf alles ontzeggen en een volstrekt spartaans leven leiden lijken ook niet altijd het toonbeeld van harmonie en evenwichtigheid. Het is dus belangrijk om uit te vinden waar de gulden middenweg zich bevindt.

Om de intentie achter de aanwijzing beter weer te geven ‘vertalen’ wij Soberheid vaak als doelgerichtheid. Iedere handeling, of ieder verlangen dat niet gericht is op de realisatie van een doel is nodeloze afleiding en daarmee energieverlies. Dat hindert je in het bereiken van je doel en daarmee is het onwenselijk. Het geeft helemaal niet dat dit je zo nu en dan overkomt, maar het is belangrijk om het te beseffen. Dan kun je tijdig bijsturen als het nodig is.

Toch ligt de essentie van het ideaal van Soberheid een laag dieper. Als je er goed over nadenkt kun je vaststellen dat mensen heel veel bezig zijn met het najagen van de herhaling van positieve ervaringen en het vermijden van de herhaling van negatieve ervaringen. Daar gaat het grootste deel van onze energie aan verloren. Onze herinnering en dus onze gehechtheid is de belangrijkste drijfveer van ons gedrag. De echte oefening van Tapas is dus te beseffen dat er geen zingeving te vinden is in het najagen van reeds opgedane ervaringen. Onze leerkansen liggen in het opdoen van doelgerichte nieuwe ervaringen, zonodig in combinatie met het vergaren van kennis. Inzicht is de combinatie kennis en ervaring. Iets begrijpen en het bewust doorleven daar gaat het om.

Einstein begreep dat als geen ander. Hij zei het volgende:

“Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results”

Veel succes.

 

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

 

 

De Yogaschool
Ahimsa | Geweldloosheid

"Geweldloosheid is de grootste kracht ter beschikking van de mensheid. Het is machtiger dan het machtigste wapen van vernietiging door de vindingrijkheid van de mens bedacht." Mahatma Ghandi

Op het achtvoudige pad van de Yogaleer is Geweldloosheid de eerste aanwijzing op weg naar een harmonieus leven. Het gaat dan niet alleen over fysiek geweld. In ware levenskunst ga je niet tegen de wil van een ander in en accepteer je ook niet dat een ander tegen jouw wil in handelt. Geweldoosheid is hetzelfde als een liefdevolle levenshouding. Assertiviteit is hier een belangrijk onderdeel van.  Weet zelf waar je voor staat en zorg dat dit ook voor jouw omgeving steeds duidelijk is. Baseer ieder contact en iedere samenwerking op gezamenlijk inzicht en gemeenschappelijke wil. Dan is er steeds een verbindend element. Dit bereik je niet van de ene dag op de andere. Het verlangt zelfreflectie en meditatie. Naarmate je daarin vordert zal je merken dat je op een steeds subtieler niveau in staat zult zijn om de neiging naar geweld in jezelf én in jouw omgeving in de kiem te smoren. Je gaat van haast naar harmonie en van conflict naar compassie. Dit brengt je naar een liefdevolle levenshouding. Veel succes.

De Yogaschool in Enschede met 3 vestigingen en tevens 1 in Oldenzaal organiseert al meer dan 22 jaar uitstekende lessen in Raja Yoga. We noemen deze lessen opleidingen. Toch zijn deze lessen zo goed, niet iedereen zal leerkracht kunnen of willen worden, het leven krijgt een andere kijk door onze trainingen, er ontstaat stukken meer harmonie in woord en daad.  

Wij verzorgen een meerjarige opleiding, waarin je leert om een serieuze beoefenaar van het Yoga pad te worden, waarin je jezelf eventueel kunt doorontwikkelen tot een bekwame Raja Yoga docent. 

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

De Yogaschool