Sterrenhemel Yogaschool.jpeg

blog

Hier vind je de vele blogs die in de loop der jaren zijn verschenen

Scroll naar beneden om te lezen of zoek op trefwoord in het menu

Schaamte

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst. 

Schaamte

Wees niet te streng voor jezelf

Schaamte is samen met schuldgevoel één van de meest destructieve emoties. Het kan je heel lang enorm in de weg zitten. Veel mensen hebben er last van. Daarom is het goed om deze emotie beter te onderzoeken.

Er zijn twee vormen van schaamte:

  1. Je schaamt je omdat iemand over je oordeelt.

  2. Je schaamte je omdat je spijt van iets wat je voor jouw gevoel niet goed gedaan hebt.

De eerste vorm heb je van jongs af aan mee te maken. Al vanaf je kindertijd oordelen mensen over je en geven ze je regelmatig het gevoel dat je iets niet goed hebt gedaan. Als kind kun je niet anders dan dat geloven. Je hebt immers zelf nog helemaal geen oordeel ontwikkeld. Je staat nog helemaal open en zeker als dan jouw ouders of andere volwassenen over je oordelen, dan laat dat soms diepe sporen achter. Volwassen daarentegen hebben inmiddels ‘eelt op hun ziel’ en zijn zich niet bewust van het effect van hun houding.

Daardoor leer je al op jonge leeftijd dat het veilig is om je het oordeel van die volwassene maar aan te trekken. Zo kan (vaak onbedoeld) bij jou als kind het beeld ontstaan dat je het regelmatig ‘verkeerd’ doet. En dat kan dan jouw zelfbeeld aantasten. Je wordt eigenlijk een beetje onzeker.

Daardoor wordt je op latere leeftijd ontvankelijker voor de tweede soort schaamte. Je ontwikkelt de neiging om streng voor jezelf te zijn. Je bent inmiddels zelf volwassen geworden en je hebt jezelf aangeleerd om over jezelf te oordelen. Dat is immers het voorbeeld dat je jarenlang hebt gehad en omdat je die pijn niet meer wilt voelen heb je besloten om voortaan anderen voor te zijn. Je wordt streng voor jezelf, zodat anderen geen reden hebben om over je te oordelen. En zonder dat je dit beseft beperkt je dat enorm in jouw ontwikkeling.

Vanuit dat oordeel over jezelf en jouw onvrede met jezelf kies je ervoor om minder risico’s te nemen, je minder te uiten, een beetje in jezelf gekeerd te blijven. Je gaat genoegen nemen met gebrek aan respect van anderen. En als je niet oppast kom je daardoor in een neergaande spiraal. Want ondertussen blijven mensen over je oordelen. En die zien een naar binnen gekeerd en onzeker iemand. Dus gaan ze je vervolgens ook zo behandelen. En dan wordt jij weer bevestigd in jouw oordeel over jezelf…

Het is dus belangrijk om er bij jezelf bij stil te staan in welke mate je hier last van hebt. Bijna iedereen heeft er in meer of mindere mate mee te maken. En als je merkt dat het je in de weg zit is het van belang om te herkennen waar het vandaan komt. Voel goed bij jezelf waar de oorsprong van dit probleem ligt en zie dan dat degenen die over je oordeelden dat meestal met de beste intenties deden. Vanuit liefde wilden ze je beschermen en onbedoeld is daardoor het beeld ontstaan dat jij iets niet goed deed, terwijl de intentie was om je te waarschuwen voor een risico. En mocht het zo zijn dat je zeker weet dat de mensen om je heen geen goede intenties met je hadden en eigenlijk alleen maar met zichzelf bezig waren, weet dan dat dit alles over hen zegt en niets over jou.

Jij hebt niets om je voor te schamen. Je bent wie je bent; een eeuwige Ziel die wil stralen en een persoonlijkheid die gewoon zijn best doet om daar zo goed mogelijk vorm aan te geven. En daarin gaan dingen goed en soms ook dingen fout. Blijf gewoon steeds je best doen binnen de grenzen van je mogelijkheden. Omarm de mensen die positief over je oordelen en omarm ook de mensen die negatief over je oordelen, want ze hebben nog niet de schoonheid kunnen zien die jij bent , altijd bent geweest en altijd zult zijn.

Veel succes.

 In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool
Goede voornemens

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Goede voornemens

Wat ga je bijdragen? 

De kans is groot dat je deze week weer een aantal keren de jaarlijkse vraag gesteld krijgt: “Heb je nog goede voornemens?” De ideale reactie is natuurlijk dat je die niet hebt, omdat je volmaakt tevreden bent met jezelf en jouw omstandigheden, maar het is de vraag of dat ook wel een helemaal eerlijke reactie is. Als dat niet het geval is kan het je helpen om even iets dieper na te denken over de vraag waarom zoveel goede voornemens al binnen een week of 3 verzanden in ogenschijnlijke onhaalbaarheid.

Hoe komt het toch dat we vol verlangens zijn, maar kennelijk moeite hebben om de daad bij het woord te voegen? Dat heeft alles te maken met beschikbare energie. Er is een overvloed aan energie in het Universum. Dat is niet het probleem. Het Universum is energie. De vraag is of jij het kunt richten op jouw intentie. Dat blijkt moeilijker gezegd dan gedaan. Dat komt omdat de meeste goede voornemens in hun reikwijdte zeer begrensd zijn. Als jouw goede voornemens uitsluitend betrekking hebben op jouw persoonlijkheid, omdat je eigenlijk naar een comfortabeler leven verlangt, of streeft naar een positiever zelfbeeld, dan zal alle energie voor het bereiken van dat doel ook helemaal uit jouzelf moeten komen. En als het verlangen dan ook nog uit onvrede voortkomt en dus ontstaan is uit gebrek aan harmonie, hoe groot is dan de kans dat het resultaat tot harmonie zal leiden?

Een simpel voorbeeld kan helpen: Als je wilt afvallen omdat je niet tevreden bent over je uiterlijk, omdat jij je dus slecht voelt als je in de spiegel kijkt en je al voorstelt hoe je met dat lichaam op het strand moet liggen, dan ben je eigenlijk een beetje boos op jezelf, dat je het zo ver hebt laten komen. Dat is een wankele  basis voor standvastigheid. Maar als jij je voorneemt om gezonder er vitaler te gaan leven, zodat je meer energie hebt om te gaan doen wat je altijd al hebt willen doen, dan zal je standvastigheid al groter zijn. En als je er in slaagt om jouw voornemen aan een ideaal te verbinden, zal dat nog beter gaan. Dus als jij wilt stoppen met roken om van het gezeur van je omgeving af te zijn, is de kans klein dat het lukt, maar als je gedreven wordt door het verlangen om je kleinkinderen te zien opgroeien of het verlangen om nog jaren bij te dragen aan een hoger doel, dan is de kans heel groot dat het wel lukt.

Het is heel simpel, als jouw intentie voortkomt uit een persoonlijk verlangen is de beschikbare energie begrensd tot jouw persoon. Als die energie dan ook nog eens wordt beperkt door onvrede is de kans klein dat het voldoende is. Maar als jouw intentie voortkomt uit een ideaal waar de hele Wereld baat bij heeft, dan heb je de energie van de hele Wereld ter beschikking.

Dus voel heel goed de diepere intentie van jouw voornemens en verbind ze aan het welzijn van jouw omgeving en je hele omgeving zal je helpen. En dan zal het je lukken.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool
Zweverigheid

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Zweverigheid

Je wordt een verstandiger mens door je gevoel te begrijpen

We leven in een zeer rationeel tijdperk en dat brengt ons veel voorspoed. Toch merken we dat dit ook wel eens de ontwikkeling kan afremmen. Het gebeurt regelmatig dat ons onderwerp Raja Yoga door met name intellectueel ontwikkelde, rationele mensen wordt weggezet als “zweverig” en dat is dan bedoeld als diskwalificatie. Het wordt dan geassocieerd met geloven in plaats van weten. Het is natuurlijk iemands goed recht om iets te verwerpen op basis van een eerste indruk. Toch is dat vaak niet erg rationeel…

Onze eerste indruk wordt gedomineerd door hormonen, gevoelens en vooroordelen. Er zijn hele bibliotheken vol aan wetenschappelijk onderzoek dat dit bevestigt. Het is dus niet verstandig om je oordeel daarop te baseren, tenzij je jouw gevoelsleven diepgaand en bewust hebt onderzocht en dus exact weet wat je voelt en waarom je het voelt. En dat is nou precies wat je bij de beoefening van Raja Yoga leert. Als je jouw astrale bewustzijn (gedachten en emoties) echt begrijpt kun je er blind op varen. Want je lichaam liegt niet. Dus in die zin zijn je gevoelens betrouwbaarder dan je gedachten. Die gedachten worden vertroebeld door vastgeroeste oordelen, angsten en verlangens.

Je gevoelens zijn wat ze zijn. Het zijn belangrijke signalen die je opvangt en die voor de meeste mensen onderbewust blijven. En als ze onderbewust blijven buigen je gedachten die gevoelens om naar iets wat je wel bevalt of naar iets waar je juist bang voor bent… afhankelijk van je gemoedstoestand. Als jij je daar door laat leiden kun je gemakkelijk ontsporen. Maar zodra gevoelens bewust doorleefd worden vormen ze een schat aan informatie.

Als jij bijvoorbeeld ineens angst voelt bij de eerste indruk die je van iemand hebt en je hebt de mogelijkheid om dat bewust te herleiden naar zijn oorsprong, dan zijn er 2 mogelijkheden. Je kunt dat gevoel koppelen aan een ervaring van jezelf uit het verleden die niets met die persoon te maken heeft en dan kun je glimlachen om je eigen emotie zonder die persoon te veroordelen. Dan is het slechts een onterechte associatie. Maar als je het kunt herleiden naar iets wat die persoon tussen neus en lippen zei, of naar de manier waarop hij naar je keek en je herkent daarin een neiging tot gewelddadigheid of oneerlijkheid, dan kun je dat direct benoemen en ombuigen, waardoor die spanning onmiddellijk wordt geneutraliseerd. En je dan weet hoe je moet handelen.

Bewustwording is dus juist de tegenpool van zweverigheid. Raja Yoga is heel helder over de waarheid. De waarheid is universeel en tijdloos. Dus alles wat subjectief is of tijdelijk, is niet waar. Dat is het resultaat van jouw persoonlijke oordeel en kleuring. Het is dus hooguit een onder bepaalde omstandigheden juiste waarneming of redenering. En daarmee is het dus geen waarheid in algemene zin.

Er schuilt wel een gevaar in zweverigheid. In die zin hebben rationele mensen gelijk dat ze daar voorzichtig mee zijn. Goedgelovigheid of je vastklampen aan een idee waarvan je graag wilt dat het waar is kan je afleiden van de zoektocht naar waarheid. Geloof en ongefundeerde overtuiging kan jouw leergierigheid afremmen. Maar dat is iets heel anders dan vertrouwen hebben in je eigen ervaringen. Dat is kennis. Als jij vertrouwt op je gevoel, omdat je weet wat je doet, omdat je het herkent en kunt herleiden, dan ben je juist heel logisch bezig. Dat is het verschil tussen bewustwording en zweverigheid.

In meditatie ontwikkel je bewustwording. Je kunt steeds jouw gedachten en emoties schouwen. Je kunt als waarnemer al die dynamiek in jezelf leren relativeren en bewust, met onderscheidingsvermogen dus, besluiten waar je op reageert en wat je juist negeert. Hoe bewuster je die keuze elke keer weer maakt, hoe harmonieuzer je leeft. Je kunt dan namelijk mogelijke valkuilen en bedreigingen in de kiem smoren en subtiele kansen herkennen en ontwikkelen.

Door meditatie ontwikkel je een subtiel maar bewust kompas dat ontstaat door een harmonieuze samenwerking tussen hoofd en hart, tussen denken en voelen. Door beoefening van Raja Yoga blijf je jouw inzicht steeds verder verdiepen. Net zolang tot je tot waarheid komt.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool
Keuzes en kleshas

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Keuzes en Kleshas

Wat moet je met al die twijfel?

In de Yogaleer beschrijven de Kleshas de bron van al je problemen. De logica is eigenlijk heel simpel. De Kleshas leggen uit dat jij problemen hebt omdat je geïdentificeerd bent geraakt met je persoonlijkheid en niet met je Ziel. Je bent gaan geloven dat jij jouw persoonlijkheid bent en je bent vergeten dat je een Ziel bent en een persoonlijkheid hebt.

En dat heeft gevolgen: Door die overtuiging van persoonlijkheid ontwikkel je voorkeuren die kenmerkend zijn voor die persoonlijkheid en dan heb je dus ook per definitie afkeuren die dat dreigen te weerleggen. En zo raak je verstrikt in een heel net aan inspanningen om te bereiken wat je graag wilt en te voorkomen wat je juist niet wilt. Om het nog wat moeilijker te maken heeft het nastreven van de dingen die je wilt, regelmatig gevolgen, die je eigenlijk niet wilt en dan wordt het leven ingewikkeld.

Vervolgens ga je steeds meer energie investeren om je weg te vinden in die wirwar van voorkeuren en afkeuren en zo raak je steeds gehechter aan wat je verworven hebt. Want hoe meer persoonlijke inspanning je ervoor geleverd hebt, hoe meer jouw inspanningen bijdragen aan jouw persoonlijke identiteit.

Dat fenomeen op zich is al voldoende om de bron van je problemen te verklaren. Toch wordt het nog wat lastiger als je beseft dat al die zaken waar je gehecht aan geraakt bent, tijdelijk zijn. In je hart weet je dat wel, maar in je hoofd wil je dat liever vergeten. En zo raak je dus gehecht aan zaken waarvan je eigenlijk wel weet dat ze tijdelijk zijn en dus leef je in angst ze weer te verliezen.

De oplossing ligt dus in het besef dat je een eeuwige Ziel bent, die een persoonlijkheid ontwikkeld heeft onder invloed van de dagelijkse omstandigheden en met het doel om zich uit te drukken in de praktijk. In meditatie kun je dat steeds bewuster gaan beseffen en dan ga je de patronen van de Kleshas, zoals die zich dagelijks in jouw leven afspelen steeds duidelijker herkennen. Dan wordt je steeds meer de bewuste toeschouwer van dit schouwspel en dan kun je liefdevol glimlachen om je eigen ervaringen.

Het zou mooi zijn als je de ontwikkeling van Kleshas in een heel vroeg stadium leert herkennen. Hoe eerder in het proces je kunt bijsturen, hoe makkelijker het is.

Het eerste signaal dat je het proces van de Kleshas weer in dreigt te duiken is twijfel. Je wilt iets en daar wil jij je graag voor inzetten, maar je voelt ook dat er een tegenkracht is, een mogelijk ongewenst gevolg van die inspanningen. En dat is een heel waardevol signaal, waar we niet altijd zorgvuldig mee omgaan. Er zijn twee veel voorkomende reacties op twijfel die een slechte afloop kennen:

  1. Als mensen twijfel voelen gaan ze vaak dat wat ze willen een beetje doen. Ze voelen terughoudendheid, maar gaan wel door in de gewenste richting. Maar door het een beetje te doen, bereiken ze niet wat ze willen, terwijl die ongewenste gevolgen wel de kop op steken. Je krijgt dan als het ware het slechtste van twee werelden.

  2. Een andere veel voorkomende reactie is om te blijven hangen in je twijfel. Dat leidt tot stilstand, terwijl de omstandigheden blijven veranderen en dat leidt uiteindelijk tot onvrede.

 Accepteer twijfel voor wat het is: gebrek aan overzicht. Besef dat je het allemaal even niet overziet en neem dus een stap terug. Meditatie is heel effectief in dit proces. Neem de tijd om een beetje gezonde afstand tot het vraagstuk te scheppen, zodat je het allemaal beter overziet. En dan ga je beseffen in welk dilemma je zit. Dan wordt jij je bewust waar je mee bezig bent. Je verlangen wordt helderder, maar ook de angst die je tegenhoudt. En als je dat besef hebt, kun je ook bewust een plan maken. Je kunt bewust afwegen hoe jij je energie goed kunt doseren in het nastreven van dat wat je wilt bereiken en je kunt zorgvuldige tegenmaatregelen nemen om het ongewenste te voorkomen. En als je dan het overzicht weer hebt, en je wilt het nog steeds, ga er dan ook voor. Blijf niet langer twijfelen. Je hebt het helder overzien en je hebt de halfslachtigheid afgeworpen. Blijf dat proces van bewust handeling en meditatieve beschouwing van die handeling steeds herhalen. Dan zul je slagen in je streven en gedurende dat proces je harmonie behouden.

Het mooie van Raja Yoga is dat iedere ervaring een aanleiding kan zijn om dit proces te oefenen. En zo wordt het steeds meer het leidende principe in je leven.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Rust en Ruimte

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

Rust en Ruimte

En wat nou als je het gewoon niet stil krijgt?

Veel mensen vinden het moeilijk om rust en ruimte te ervaren. Onze samenleving is best veeleisend. De meeste mensen zijn druk en moeten gewoon veel van zichzelf of van hun omgeving. En als je dan, vanuit een verlangen naar meer rust en ruimte in je leven, besluit om yoga te gaan beoefenen, dan leer je allerlei technieken om te verstillen. Maar toch gaat dat in het begin niet vanzelf.

Asana en Pranayama spelen een belangrijke rol in de voorbereiding naar verstilling. Meer aandacht voor het lichaam en leren om bewuster te voelen en beter naar jezelf te luisteren zijn belangrijke stappen. Je gaat je vitaler voelen en dat op zich geeft al meer ruimte. Toch zien we met regelmaat dat zeker beginnende leerlingen “het gewoon niet stil krijgen”. Ze doen trouw wat we ze leren, ze doen met regelmaat Asana- en meditatieoefeningen, maar eenmaal op dat kussentje aangeland blijkt toch steeds weer dat er allerlei afleiding en dus mentale activiteit is, die de ervaring van rust en ruimte in de weg staat.

Als je daar last van hebt, dan is het dus kennelijk zo dat jouw dagelijks leven zoveel mentale activiteit bij je opwekt, dat het je niet lukt om dat binnen en redelijke termijn uit te laten doven als je stilte zoekt. En als je dat chronisch hebt, dan kan dat op termijn schadelijk voor je zijn. Stress en vermoeidheid worden dan langzaam maar zeker een ‘normaal’ gevoel. En dat heeft op lange termijn gevolgen voor je gezondheid. Als je dus ervaart dat je structureel druk bent in je hoofd is het voor jou van groot belang om daarin rust en ruimte te vinden.

Natuurlijk is het dan belangrijk dat je regelmatig blijft oefenen. Meer ritme en regelmaat geeft al een bepaalde rust. Maar besef dat structurele onrust vooral een teken is dat je de Yamas en de Niyamas in jouw dagelijks leven onvoldoende in acht neemt. Natuurlijk vormen de eerste twee Yamas (Geweldloosheid en Eerlijkheid) al een hele goede basis voor meer harmonie in je leven. Maar op weg naar verdieping van Rust en Ruimte is vooral het bewust doorleven van de Niyamas vaan groot belang.

Mentale onrust is het gevolg van het feit dat jij voorkeuren en afkeuren hebt ontwikkeld. Je bent druk in je hoofd omdat niet alles gaat zoals jij wilt. Zuiverheid (Saucha) is de oefening waarin je bewust wordt van jouw oordelen. Als jij steeds angst of frustratie voelt, omdat het leven niet gaat zoals je wilt, dan is dat een permanente bron van gedachten. Probeer zuiverder te worden. Wordt je bewust van het feit dat je oordeelt en probeer de nadelen in jouw voorkeuren te zien en de voordelen in jouw afkeuren. Probeer jouw oordeel (en dat van anderen!) te relativeren. Het is allemaal een kwestie van perspectief. Wat jij onwenselijk vindt is voor een ander geweldig. Probeer dat in te zien. Dat geeft je een gezonde vorm van afstand waardoor je alles beter overziet.

En als het beter lukt om je oordelen te relativeren, dan wordt het ook makkelijker om Tevredenheid (Santoscha) te vinden in je leven zoals het is. Je gaat vanuit Zuiverheid steeds helderder inzien dat jouw leven echt nog niet zo verkeerd is. Je gaat zelfs zien dat tegenslagen leerzaam kunnen zijn. Dat geeft direct meer rust. En dan ga je steeds meer beseffen dat die tevredenheid eigenlijk een heel natuurlijke houding voor je is.

Als je dat gevoel van tevredenheid en relativering wat langer weet vast te houden ga je vanzelf beseffen dat je zelfs best met minder tevreden zou kunnen zijn. Je ontwikkelt de kwaliteit van Soberheid (Tapas). Dan komt ook vanzelf de vraag: “Maar wat vind ik dan nog wel echt belangrijk?” Zelfstudie (Svadyaya) geeft je het antwoord. Je gaat beter naar jezelf luisteren. Je gaat vaker nee zeggen tegen zaken die je eigenlijk niet echt belangrijk vindt. Je wordt selectiever en Zelfstudie wordt je belangrijkste kompas. Hart en hoofd komen steeds meer in 1 lijn. Je wordt authentieker. En dat is het fundament van natuurlijke rust en ruimte.

En dan wordt het voor jou steeds duidelijker wat jouw ware aard is. Jouw zielsverlangen wordt steeds helderder. En je gaat steeds meer beseffen dat je onderdeel bent van een groter geheel. Je ziet dat al het leven verbonden is en dat je eigenlijk veel energie verliest door je te verzetten tegen de grote stroom van het leven. Je beseft dat je veel makkelijker leeft als jij je leven ten dienste stelt van dat grote geheel. Als jij steeds bewuster gaat bijdragen aan het Leven zoals het is, vanuit jouw unieke talenten en omstandigheden, dan wordt Overgave (Ishvara Pranidhana) steeds meer jouw leidraad. 

En dan ga je steeds meer Rust en Ruimte, steeds meer vrede en liefde ervaren. Net zo lang tot je beseft dat dit gevoel van Vrede en Liefde jouw natuurlijke staat is. Dan ga je beseffen dat je alleen maar naar binnen hoeft te keren om dat te ervaren.

Het mooie is dat je de hele dag door, in alles wat je doet, deze oefening kunt doen. Regelmatige meditatie maakt het makkelijker om de herkenning van het gevoel van verbondenheid vast te houden. Maar als dat in eerste instantie niet lukt, dan is de mentale ontwikkeling van dagelijks besef van zuiverheid, tevredenheid en verbondenheid in al jouw handelingen de mooiste oefening die je kunt doen. En vergeet daarbij natuurlijk de Yamas niet. Geweldloosheid en eerlijkheid vormen de basis. Vraag je steeds eerlijk af hoe je minder schade kunt doen naar jezelf en naar anderen. Probeer steeds uitdrukking te geven aan jouw besef van verbondenheid en Rust en Ruimte zullen van nature tot je komen.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Begrijpen door niet te grijpen

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Begrijpen door niet te grijpen

Inzicht is een proces van overgave door onthechting

Aparigraha is de vijfde Yama, de vijfde ‘weigering’ op het achtvoudige pad van Patanjali. Het wordt vaak vertaald als ‘niet begeren’, maar de letterlijke betekenis van Aparigraha is ‘niet grijpen’. En Patanjali geeft de volgende toelichting:

“Als de afwezigheid van bezit-zucht een voldongen feit is, komt kennis (inzicht) omtrent het “hoe” en “waartoe” van het bestaan.”

Met andere woorden: als jij jezelf weet te bevrijden van begeerte, als je leert om je volledig te onthechten, dan kom je tot een diep inzicht omtrent het doel en de werking van het bestaan.

Begrijpen is een proces van overgave (!) dat zich in een aantal stadia voltrekt:

  1. Je staat open voor nieuwe inzichten. Je bent bereid bestaande overtuigingen los te laten.

  2. Je voelt dat iets een kern van waarheid bevat.

  3. Je herkent voorbeelden uit je eigen praktijk die dat bevestigen. Je gelooft dat het waar is.

  4. Je kunt beredeneren waarom het zo is. Je denkt dat het waar is.

  5. Je herkent in jezelf en bij anderen, op grond van een heel spectrum aan ervaringen, dat het waar is. Je accepteert het. Je weet het.

Er is dus in dit proces sprake van een toenemende mate van zekerheid. Wat heeft dat nou met onthechting te maken? Waarom staat hechting en begeerte inzicht in de weg? Als je goed kijkt naar het proces van begrijpen in de 5 bovenstaande stappen, dan kun je vaststellen dat het eigenlijk een proces is van vervangende zekerheden. Je laat bestaande overtuigingen en zekerheden los ten gunste van nieuwe. En daar zit dus overgave in. Je moet wel in staat zijn om je bestaande ideeën los te laten. Je wordt geconfronteerd met nieuwe kennis en die conflicteert geheel of gedeeltelijk met de overtuigingen die je al hebt. Omdat jij bereid bent je open te stellen en voelt dat iets een kern van waarheid bevat, sta je open voor een diepere onderbouwing van het idee.

Naarmate je meer bevestiging vindt voor kennis, kun jij je steeds meer overgeven aan het nieuwe inzicht. En zo doe je nieuwe inzichten op die steeds breder toepasbaar zijn, tot ze het punt bereiken dat ze zo abstract zijn, zo essentieel zijn en dus ook zo breed toepasbaar zijn dat ze betrekking hebben op het bestaan in het algemeen.

Leren is dus een proces van overgave. Ishvara Pranidhana (overgave) is niet voor niets de vijfde Niyama (Ideaal). Er zijn twee manieren om vanuit overgave te leven. De snelle weg is overgave door devotie (volledige toewijding aan en onbegrensd vertrouwen in een hogere kracht). Daarvoor moet iemand zich onvoorwaardelijk open stellen om direct tot een onbegrensd inzicht te komen. Dat is mogelijk, maar zeldzaam. De langzame weg is een proces van toenemende overgave door toenemend inzicht. De meeste Westerlingen moeten kennis eerst in zichzelf herkennen voordat ze het accepteren, omdat onze cultuur sterk is gericht op individualiteit en persoonlijke controle.

Zolang er hechting is wordt ons intellect vertroebeld door emoties. Je klampt je vast aan overtuigingen en ‘zekerheden’. Verlangen en angst zijn de onbewuste stoorzenders van onze helderheid. Onze persoonlijkheid neigt naar comfort en heeft de neiging om zich te richten naar de bevestiging van gewenste emoties en de ontkenning van ongewenste emoties. Het geeft ons steun in tijden van onzekerheid om onszelf voor te houden dat ons verlangen vervuld zal worden en onze angsten wel mee zullen vallen. Dus als we handelen vanuit gehechtheid aan een verlangde uitkomst is de verwerking van onze waarneming niet zuiver en daardoor zijn onze redeneringen ook niet zuiver.

Voor de meeste mensen geldt dat begrip van het leven het makkelijker maakt om te groeien in overgave. Als je beter begrijpt waarom de dingen gaan zoals ze gaan, is het makkelijker om er vrede mee te hebben. Als je beseft dat iets onvermijdelijk is, aanvaard je het. Bovendien helpt begrip om te voorkomen dat je in zeven sloten tegelijk loopt.

Het schouwen van persoonlijke ervaringen in meditatie maakt dat je kennis bewust en dus op een samenhangende wijze gaat doorleven. Dan kun je die kennis ook toepassen in nieuwe situaties. Door oude zekerheden los te laten en je open te stellen voor toenemende herkenning van de yogaleer in jouw eigen dagelijkse praktijk ervaar je persoonlijke groei. Dat is een enorme stimulans om ermee door te gaan en je inzichten steeds verder te verdiepen, zodat je het steeds beter gaat zien. Hoe meer je weet, hoe duidelijker wordt  dat er nog veel te leren is. Daardoor ga je de zekerheden waar je aan vasthoudt makkelijker relativeren. Zo lossen angsten en begeertes zich langzaam op, omdat je ze in een groter verband kunt zien. En zo wordt het proces van overgave door onthechting een ’zachte landing’.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Asana en Overgave

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

Asana en Overgave

Een gezonde geest in een gezond lichaam

 

Asana is het onderdeel van Raja Yoga dat betrekking heeft op de fysieke oefeningen. Het is bedoeld als voorbereiding van meditatie en het heeft een weldadige, vitaliserende en verstillende werking voor lichaam en geest.

De meeste leerlingen ervaren die positieve uitwerking al snel. Toch zien we dat bij een deel van onze leerlingen die fysieke oefeningen in de eerste jaren weerstand oproepen. Het lichaam is stijf en de oefeningen zijn nog moeilijk, met spierpijn en een gevoel van frustratie en teleurstelling als gevolg. Voor die mensen is het belangrijk om te beseffen dat Asana een proces is en geen project met een concreet einddoel.

Het feit dat er mensen zijn die met het grootste gemak hun lichaam als een elastiek in de meeste uiteenlopende houdingen brengen, terwijl jij al pijn voelt bij de meest milde vooroverbuiging zegt niets over jouw mogelijkheden als yogabeoefenaar. Yoga is een proces van herverbinding met je Ziel. Het lichaam is jouw geavanceerde instrument, dat je de mogelijkheid geeft om dat bewust te realiseren. En op dit moment vertelt jouw lichaam dat je kennelijk veel spanning hebt opgebouwd. Dat is alles. Je lichaam vertelt je dat jouw energie op een bepaalde plek niet ongehinderd kan stromen. En omdat je lichaam nooit liegt is het van belang om goed te onderzoeken wat de bron van die spanning is.

Spanning is weerstand. Je lichaam verzet zich tegen een bepaalde beweging en daar kunnen twee redenen voor zijn:

  1. Fysieke schade; een blessure of schade van een medische ingreep bijvoorbeeld. In dat geval heeft het lichaam gewoon tijd voor herstel nodig. Probeer dan je lichaam met alle zachtheid die je in je hebt mild in beweging te houden, zodat alles blijft stromen, maar richt al je aandacht op het herstel.

  2. Emotionele schade; dat komt in de praktijk vaker voor. De fysieke spanning is een symptoom van een subtielere spanning. Als je bang bent voor pijn zet je je schrap om het niet te hoeven voelen. En als je graag iets wilt bereiken is jouw lichaam voorgeprogrammeerd om jouw spierkracht in de gewenste richting in te zetten. En als je daar te lang mee doorgaat geeft je lichaam op een gegeven moment aan dat het genoeg is en je rust moet nemen. Dus als jij, zoals zoveel mensen tegenwoordig, overwegend zittend werkt achter een toetsenbord, dan ontstaat er op een gegeven moment vanzelf pijn in rug, schouders en nek. En je reageert daarop door je houding een beetje aan te passen, waardoor die langzaam maar zeker steeds onnatuurlijker wordt en je steeds meer vast gaat zitten. De spanning heeft zich letterlijk fysiek verankerd, maar het begon eigenlijk met een beetje dwangmatig gedrag. Steeds maar weer dezelfde houding aannemen, omdat je iets wilt terwijl je lichaam allang gezegd heeft dat het even afwisseling nodig heeft. Je wilde er alleen niet naar luisteren. En daarom gaat je lichaam het steeds duidelijker zeggen, tot je een punt bereikt dat je het niet meer kunt ontkennen.

Het is daarom van groot belang om te beseffen dat weerstand in een Asana het gevolg is van achterstallig onderhoud. Je lichaam heeft al jaren aangegeven dat het anders moet, maar je kon er niet goed naar luisteren. Het gaat mis als je de prestatiedrang die tot je stijfheid geleid heeft ook gaat inzetten om in een bepaalde houding te komen. Wilskracht inzetten in een Asana kan makkelijk tot schade leiden. Dan kom je in de vicieuze cirkel terecht van pijnlijke Asana-beoefening, meer spanning en meer onvrede. En dan bouw je steeds meer aversie op tegen Asana zodat je er steeds minder zin in hebt. De enige weg is mildheid voor je lichaam.

Laten we het simpele voorbeeld nemen van een gestrekte vooroverbuiging (Uttanasana). Je staat rechtop met je voeten naast elkaar, strekt je armen omhoog met de handen naast elkaar en je buigt vanuit je bekken met een rechte rug voorover. De één beweegt zich dan soepel met zijn hoofd richting onderbenen zonder enige zichtbare weerstand en de ander moet ergens halverwege stoppen. En dat geeft dus helemaal niks. Het gaat er dan om, dat je gewoon rust bij het punt van weerstand en voelt hoe je langzaam los kunt laten. Probeer stap voor stap te ontspannen en dan zul je snel merken dat jou spanning eigenlijk angst voor pijn is. Laat het toe. Staak je verzet. Je zet je schrap, omdat je bang bent dat een verdere strekking pijn zal doen. Als je dan op wilskracht verder sterkt (omdat je vindt dat je het moet kunnen), dan doet het inderdaad ook pijn en dat kun je dan nog weken voelen. Maar als je wervel voor wervel, vezel voor vezel langzaam los laat en de zwaartekracht toelaat, dan zul je merken dat die pijn waar je bang voor bent wegtrekt en juist een tegengesteld effect optreedt. Je voelt dan juist dat er ruimte ontstaat, je voelt je energiek en voldaan. En als je eenmaal weet hoe dat voelt en hoe je dat gevoel van ruimte en doorstroming steeds weer op kunt zoeken, dan wil je dus juist wel door met de beoefening van Asana. Je leert je lichaam steeds beter kennen en je weet op een steeds subtieler niveau spanning in je lichaam op te lossen. Daardoor zul je merken dat je opgewekter en vitaler door het leven gaat en dat je ook geestelijke spanningen door emoties makkelijker van je af laat glijden.

Geef je lichaam de tijd om die ruimte te laten ontstaan. Je hebt er jaren over gedaan om die spanning op te bouwen en jouw trouwe lichaam fluistert al jaren in je oor dat het heel graag anders wil. Maak die ruimte, geef het tijd en laat het los. En voor je het weet stroomt de energie weer vrijelijk door je lichaam en wordt je vitaler en helderder en dan zul je merken dat je ook makkelijker zit en meer harmonie ervaart in je meditatie.

Veel succes.

 

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Het wezenlijke verschil tussen mens en dier

Veel mensen denken dat de ontwikkeling van ons intellect het meest wezenlijke verschil is tussen mens en dier. Toch is dat maar ten dele waar. Mens en dier putten uiteindelijk voor hun ontwikkeling uit dezelfde universele bron van onbegrensde intelligentie. De instincten van dieren en de wijze waarop sommige diersoorten samenwerken of constructies bouwen (bijen, mieren, bevers, wolven enz.) laten duidelijk zien dat ook het dierenrijk toegang heeft tot enorme intelligentie. De natuur (het leven) is onbegrensd intelligent en alle levensvormen zijn een verschijning van dat principe.

De mens heeft zich er in gespecialiseerd om die impuls van intelligentie op een heel andere manier te benutten dan de meeste dieren. Wij mensen hebben het weten om te zetten in een intellectueel, rationeel functionerend brein. 

Het vergelijken van onze eigenschappen met dieren gaat voorbij aan de vraag WAAROM de mens zijn intellect zo ontwikkeld heeft in vergelijking tot dieren. Daarin speelt ons besef van persoonlijkheid de stuwende rol.

  1. Zodra er sprake is van besef van individualiteit is er ook sprake van persoonlijke hechting en dus ontwikkelen we geheugen en daarmee de mogelijkheid tot intellect. Ons geheugen geeft ons de mogelijkheid om verbanden te leggen tussen wat nu gebeurt en wat eerder gebeurde.

  2. Ons besef van persoonlijkheid voedt onze drang tot uiting en dat heeft ertoe geleid dat we onze taal veel verder hebben ontwikkeld dan dieren. En dat heeft onze ontwikkeling en mogelijkheid tot samenwerking in een stroomversnelling gebracht.

Het besef van individualiteit en de identificatie met de persoonlijkheid heeft enorme invloed op de manier waarop verlangen zich openbaart in mensen in vergelijking tot dieren. Wij mensen gaan heel anders om met verlangens dan dieren. Het leven van dieren is primair gericht op twee doelen die sterk met elkaar verbonden zijn: eten en voortplanten. Als een dier die twee doelen heeft zeker gesteld heeft hij de neiging de rest van de dag te rusten, zo min mogelijk energie te verspillen en zijn krachten te sparen voor de volgende ronde. 

Dankzij ons besef van individualiteit werkt dat bij mensen anders. Voor ons mensen begint het leven pas interessant te worden nadat onze overleving is zeker gesteld. Als onze overleving niet is veiliggesteld raken we in paniek, omdat ons intellect dan maar ten dele nuttig is en onze instincten inmiddels een beetje roestig zijn geworden. Maar zodra onze overleving min of meer is verzekerd gaan we 'hogere' ambities ontwikkelen. We willen ons bijvoorbeeld nuttig voelen of erkenning oogsten en op één of andere manier bewust liefde ervaren. Ons verlangen reikt verder dan onze overleving. Wij zijn ons bewuster van het feit dat we ons Zelf willen realiseren. Zelfs als we dat niet bovenaan onze 'bucketlist' hebben staan en onze aandacht nog richten op allerlei vormen van afleiding, voelen we al vanaf onze vroege jeugd dat het leven meer te bieden heeft dan overleven. 

Wij hebben al duizenden jaren de noodzaak gevoeld om persoonlijkheid en geheugen en van daaruit intellect te ontwikkelen. De mens heeft de unieke eigenschap dat hij niet rust als zijn overleving is zeker gesteld, maar dan juist uitdrukking gaat geven aan zijn drang tot realisatie. En vanuit die drang gebeuren de mooiste en de slechtste dingen.

Onze unieke vaardigheden in de driehoek van geheugen, intellect en persoonlijkheid verschaffen ons een enorm leervermogen. Toch is dat vermogen niet zonder valkuilen. Met ons intellect wordt ook ons tijdsbesef geboren en ons vermogen tot oordelen. Deze twee capaciteiten verlangen een fundamentele keuze hoe je ze gaat aanwenden:

  1. Kies je voor het tijdelijke of het tijdloze?

  2. Kies je voor verschillen of voor overeenkomsten?

Met aandacht voor het tijdelijke of voor de verschillen met anderen kun je heel druk zijn. Maar je richt dan je bewustzijn op beperkingen en zo zul je nooit jouw ware onbegrensde en eeuwige Zelf kunnen realiseren. De meest destructieve dingen gebeuren vanuit tijdelijke doelen en vanuit het benadrukken van verschillen. De mooiste dingen gebeuren vanuit het verlangen naar tijdloosheid en het besef van overeenkomsten. Besef wat ons bindt. 

Wij mensen leven met de unieke mogelijkheid tot bewuste realisatie van onze ware onbegrensde aard. Wij beschikken over de ontwikkelingsgraad om tot een bewust besef van verbondenheid en eeuwigheid te komen. Wij hebben in potentie het bevattingsvermogen om het leven te doorgronden. Diep van binnen weten wij dat al sinds ons bestaan als mens en het heeft ons vele duizenden jaren gekost om deze vaardigheid te ontwikkelen tot het huidige niveau. En nu is het onze kans én taak om die vaardigheid verder te ontwikkelen en in te zetten ten gunste van het welzijn van ons allen. 

In meditatie schep je de ruimte voor eerlijke zelfstudie. Stel jezelf eens de volgende vragen: 

  1. In welke mate is jouw leven nog gericht op overleving en hoe kun je dat verminderen? 

  2. En als je daarin wat ruimte gevonden hebt, hoe kun je die ruimte dan vullen met aandacht gericht op verbinding met alles wat leeft? 

Dan ben je bewust op weg jezelf te realiseren. Kijk steeds naar wat ons verbindt en herken de vrede die daarin besloten ligt.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Onzekerheid

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

Onzekerheid

Er is maar één remedie

Heel veel mensen voelen zich onzeker over iets. Dat kan van alles zijn; uiterlijk, stem, intelligentie, ga maar door. De meeste mensen hebben ergens wel een eigenschap waar ze zich onzeker over voelen.

Vaak hebben ze die onzekerheid ergens diep weggestopt. Hun sociale overlevingsdrang heeft ze geleerd om het niet te laten merken en daar zijn ze soms zo bedreven in geraakt dat ze het voor zichzelf zijn gaan verdringen. En dan komt het op onverwachte momenten ineens weer naar boven.

 En als die onzekerheid aan het oppervlak komt is het een enorme beperking in alles wat je doet. Het lastigste daarvan is dat jouw verstand je hierbij niet zo goed kan helpen. Want laten we eerlijk zijn, als onzekerheid naar boven komt, dan besef je het dus wel al. En zelfs als je ook al beseft dat het eigenlijk nergens voor nodig is, dan nog helpt het niet om dat tegen jezelf te blijven zeggen. Als je daar een paar keer tegenaan gelopen bent, kan het je echt in de weg gaan zitten. Je voelt je verlegen in nieuwe kennismakingen, je hebt drempelvrees om iemand iets te vragen en uiteindelijk besluit je om eraan toe te geven en de dingen waar je bang voor bent maar niet meer te doen. Je legt geen nieuwe contacten meer en je onderneemt geen nieuwe activiteiten, omdat je eigenlijk bang bent. Je uit jezelf eigenlijk steeds minder. En dat is een enorme bron van lijden. Sommige mensen zitten echt opgesloten in onzekerheid. Dat is een intens triest gevoel van eenzaamheid en het is echt van groot belang om mensen daaruit te helpen.

Dat gevoel van onzekerheid heeft niets met feitelijke kwaliteiten of het gebrek daaraan te maken. Dit kan ook ogenschijnlijk succesvolle mensen overkomen. Sterker nog, ambitie wordt in essentie ook uit onzekerheid geboren. Je hebt het gevoel dat je ‘iets’ moet bereiken om geaccepteerd te worden. Uiteindelijk heeft het allemaal uitsluitend met zelfbeeld te maken. Ergens in je leven heb je een overtuiging ontwikkeld dat je het niet kunt, dat je niet goed genoeg bent. Uiteindelijk komt onzekerheid voort uit een gevoel van afwijzing.

Ergens, waarschijnlijk toen je nog heel jong was en open stond voor alles en iedereen en je intens verbonden voelde met de mensen om je heen, is het je helaas overkomen dat iemand die belangrijk voor je was op dat moment niet beschikbaar voor je was. Je voelde je afgewezen. En als dat één keer gebeurt verbind je daar geen conclusies aan, maar als je dat herhaaldelijk overkomt, dan ga je geloven dat het aan jou ligt. Je wilt zó graag contact maken en de ander wijst dat af. Dat kan heel subtiel zijn en voor die ander helemaal niet bewust. Je bent 3 en je wilt bij je moeder op schoot en ze is druk met wat anders en reageert een beetje chagrijnig. Zo begint het en nogmaals, dat soort incidenten zijn pijnlijk op dat moment, maar als je dat vaker overkomt en je wordt voelbaar afgewezen, misschien zelfs gepest, dan laat het blijvende sporen na. Dan ontwikkel je een Samskara, een innerlijke beperkende overtuiging. In dit geval is de overtuiging dat jij niet goed genoeg bent, dat mensen wel een goede reden zullen hebben om je af te wijzen. En dat is een afschuwelijk probleem, dat helaas maar al te vaak voor komt.

Nogmaals, jouw verstand kan je helpen om jezelf te overtuigen dat het allemaal niet waar is, maar jouw verstand kan je gevoel niet wegnemen. Hoe overwin je zo’n schadelijke overtuiging? Er is eigenlijk maar één remedie en daar is moed voor nodig. Je moet terug naar de oorsprong van de pijn. Bij ons leer je om dat in meditatie te doen. Je gaat (onder begeleiding en volgens de aanwijzingen van jouw leraar!) echt terug naar het ontstaan van dit beperkende gevoel. Je komt terug in de situatie waarin je de pijn voor het eerst ervaren hebt. Alleen nu kun je als bewuste waarnemer de hele situatie overzien. Je hebt geleerd om met een beetje afstand naar de situatie te kijken. En dan kun je de situatie doorleven zonder jezelf te verliezen in de pijn. En dan kun je goed kijken naar degene die de schade aanricht. Dan zal je vaststellen dat er maar 3 mogelijke oorzaken zijn:

  1. De ander is zich niet bewust van de pijn die hij of zij je doet. Diegene was gewoon te druk met zichzelf. Daar kunnen talloze redenen voor zijn. Die moeder die het even te druk had om je op schoot te nemen, die was misschien wel druk om jouw eten te maken. Die kon dus uit liefde even geen aandacht aan je geven.

  2. De ander is zich er wel degelijk van bewust en wil je zelfs pijn doen. Dat is het geval bij pesten en dat komt helaas veel te vaak voor. Niet alleen bij kinderen. Dat is natuurlijk veel moeilijker te accepteren. Toch zal je, zodra je met enige afstand naar de situatie kunt kijken, altijd zien dat de dader eigenlijk uit angst handelde. Hij of zij probeerde zichzelf groter te maken ten koste van jou. En die behoefte ontstaat alleen uit zwakte, nooit uit kracht.

  3. De derde mogelijke oorzaak is van een andere orde. Je hebt zelf iets onhandigs gedaan, waarmee je anderen hebt geschaad en daar schaam jij je voor. Je voelt je schuldig en dat heeft je zelfbeeld aangetast.

Zodra je de oorsprong van jouw onzekerheid in meditatie hebt onderzocht en bewust doorleefd hebt, dan ontstaat er ruimte voor heling. Weer heel worden vraag om inzicht. Als jouw onzekerheid is ontstaan door het handelen van een ander ontstaat er ruimte voor vergeving van die ander, zodra jij echt begrijpt hoe het gelopen is en waar het bij de ander is misgegaan. Als het je eigen handelen betreft, zal je in gaan zien dat jij op dat moment niet anders kon. Je had het achteraf graag anders gezien, maar op dat moment kon je niet anders. En dan ontstaat er ruimte om jezelf te vergeven. En dan zal jouw leegte van onzekerheid gevuld worden met een onoverwinnelijk gevoel van liefde. Je ziet dat je helemaal niet afgewezen kúnt worden, dat je steeds verbonden bent met alles wat leeft. En je weet dat het feit dát je leeft jou ook het geboorterecht geeft om je uit te drukken zoals jij écht wilt. En als iemand daar ook maar iets van vindt, dan zegt dat alles over die ander en niets over jou!

Zoek steeds naar de stilte in jezelf en leer te luisteren naar jouw Ziel. In die stilte vind je de kracht om te doen wat je wilt. Je bent een Eeuwige rots in de branding. Koester dat en het zal je de ruimte geven om je Ware Wil te volgen én een inspiratie voor anderen te zijn.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Karma & Dharma

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

 

Karma & Dharma

De Yamas en Niyamas wijzen de weg

Karma en Dharma zijn woorden die best veel gebruikt worden. Vooral Karma wordt vaak als een soort uitdrukking van noodlot gebruikt. Er gebeurt iets dat ongelegen komt, of juist zeer gelegen en dan wordt dat als “Karma” bestempeld. Dat is niet helemaal het juiste gebruik van de term. Daarom toch maar eens een korte toelichting op het verschil tussen deze twee belangrijke begrippen.

Karma is simpelweg oorzaak-en-gevolg. Je verricht allerlei handelingen naar aanleiding van verlangens en angsten en die handelingen hebben gevolgen. En als je vervolgens met die gevolgen geconfronteerd wordt kun je dat terecht als Karma bestempelen. Je erkent bijvoorbeeld dat jouw gewelddadige optreden van enige tijd geleden zich nu tegen je keert, waardoor je nu geweld vanuit jouw omgeving ervaart. Of je beseft dat je eigenlijk al een tijdje ongezond geleefd hebt en daardoor ziek geworden bent, zonder dat jij je bewust was van de relatie tussen oorzaak en gevolg, dan kun je terecht over Karma spreken. En je bewust worden van Karma is dus leerzaam. Het is in die situaties dus ook leerzaam om in meditatie te onderzoeken wat je nou heeft bewogen om dit gedrag met onbedoelde gevolgen te ontwikkelen. Dan kun je het in de toekomst anders doen; bewuster.

Je bewust worden van Dharma is van een andere orde. Jouw Dharma is jouw zielsverlangen.  We noemen het ook wel roeping.  Jouw Ziel wil niets liever dan jouw Dharma tot uitdrukking brengen.  Dat geeft een diep gevoel van vervulling. Er zit een prachtige moeiteloosheid in omdat het heel natuurlijk voor je is. Het is datgene wat het beste bij je past. Wat kom je nu eigenlijk doen hier op aarde? De meeste mensen weten het eigenlijk niet. Dharma is nooit door middel van de wil te vinden. Goede Raja Yogabeoefening leidt naar de ontdekking van je Dharma doordat je stiller wordt en alleen in echte stilte is de stem van je ziel te horen.

Hoe bewuster jij jouw Dharma nastreeft, hoe bewuster je ook om kunt gaan met het Karma dat je daarbij aanmaakt. Als jij erin slaagt om op weg naar jouw Dharma steeds trouw te zijn aan de Yamas en Niyamas, dan zul je minder nieuw Karma aanmaken en zal de realisatie van jouw Dharma met minder weerstand tot stand worden gebracht. Naleving van de Yamas zorgt dat je steeds minder Karma aanmaakt en naleving van de Niyamas zorgt dat je steeds meer in lijn met jouw Dharma gaat leven.

Zo leer je om steeds effectiever om te gaan met het grote dilemma van het leven. Je hebt een diep verlangen om met je leven iets te doen dat voor jou goed voelt. En om dat te bereiken onderneem je van alles; je verricht allerlei handelingen. Bij ons leer je om dat steeds bewuster te doen, omdat je bij al doe handelingen nieuwe gevolgen voortbrengt. In jouw streven maak je nieuw karma aan, dat ook weer jouw aandacht verlangt. En voor je het weet ben je verstrikt in een wisselwerking tussen actie en reactie.

Dat wordt makkelijker naarmate je steeds helderder herkent dat jouw Dharma zich onvermijdelijk zal realiseren. Als je de schoonheid van jouw Dharma echt bewust doorleeft, dan zul je beseffen dat het feit dat je daar nu bewust aan kunt werken op zich al heel veel waarde in zich heeft. De mate waarin je daar een doel in bereikt wordt steeds minder belangrijk. Het feit dat jij jouw aandacht erop richt en er dagelijks mee bezig kunt zijn is eigenlijk al voldoende.

Zoek steeds naar de overeenkomsten in alles wat je in jouw leven écht verlangd hebt. De verschillen zijn niet zo belangrijk. Alle verschijningsvormen van alles wat je gedaan hebt zijn tijdelijk, maar de onderliggende intentie was eigenlijk steeds weer dezelfde. Zoek naar die onderliggende essentie van al jouw verlangens en ambities en je zult vanzelf het patroon gaan herkennen.

Meditatie, zoals wij dat doceren is gericht op zelfkennis. Je leert jezelf te schouwen. Blijf dat met regelmaat beoefenen, zodat jij met steeds meer helderheid de verbindende kracht van jouw intenties en die van jouw omgeving kunt herkennen. Dan zul je met steeds meer vrijheid, maar ook in praktische zin met steeds minder weerstand en dus met steeds meer gemak jouw eigen meest oprechte verlangens kunnen realiseren.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool