Sterrenhemel Yogaschool.jpeg

blog

Hier vind je de vele blogs die in de loop der jaren zijn verschenen

Scroll naar beneden om te lezen of zoek op trefwoord in het menu

Vrijheid en de kunst van het nee-zeggen

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst.

Vrijheid en de kunst van het nee-zeggen

De mogelijkheid om nee te zeggen tegen iets dat je niet wilt is je allerbelangrijkste en onmiddellijk toepasbare stap naar vrijheid. Toch is het voor veel mensen in de praktijk heel moeilijk om dat te doen. Op de een of andere manier lijken we steeds sociale druk te voelen om mee te gaan in verlangens van onze omgeving, terwijl we dat niet écht willen en dat bezorgt mensen allerlei verplichtingen waar ze niet op zitten te wachten. Dit probleem kent vele verschijningsvormen; verplichtingen op school van de kinderen, taakjes in verenigingen, jaarlijkse bijeenkomsten met verre familie of oude kennissen enz. Voor iedere gebeurtenis op zich geldt dat het best leuk is en op zich ook geen grote verplichting, maar als je ze allemaal bij elkaar optelt is het eigenlijk meer dan je zou willen. Bovendien is er een permanente druk op uitbreiding van dit verschijnsel. Stel jezelf deze simpele vraag: hoeveel procent van je tijd ben je kwijt aan dingen die je niet echt wilt, maar waar jij je verplicht toe voelt?.... Meestal is dat best veel…. En dan doe je jezelf dus eigenlijk een beetje geweld aan. En juist dat sluipende, maar permanente karakter van dit verschijnsel maakt het schadelijk, want chronisch subtiel geweld gaat op termijn tot chronische klachten lijden. Het is dus de moeite waard om te onderzoeken hoe je deze sociale druk beheersbaar houdt zonder je af te scheiden van je omgeving. Want dat laatste is de reden waarom je toegeeft aan die druk. Je wilt verbonden blijven met je omgeving. Je zou wel vaker nee willen zeggen, maar je wil ook niemand tegen het hoofd stoten.

De echte vraag is dus: hoe kun je een verzoek weigeren zonder betrokkenheid te verliezen? Daarvoor zijn met name twee stappen van belang:

  1. Wek inlevingsvermogen op bij de ander. Zorg dat degene die jou iets vraagt inziet dat zijn of haar verzoek een belasting voor je is. Wees daar eerlijk over, juist ook als je wel ja zegt. Zorg dat je omgeving beseft dat je een offer brengt. Daarmee voorkom je dat het zich opstapelt en dat jij elke keer weer degene bent die de pineut is.

  2. Creëer een belang bij de omgeving om regelmatig een ander te vragen. In de meeste groepen zijn het steeds dezelfde mensen die opdraaien voor de verplichtingen. Maak dat bewust zichtbaar voor iedereen en benadruk steeds weer dat het in het belang van de groep is dat de lasten evenwichtig verspreid zijn, zodat alle belangrijke rituelen die de verbinding in stand houden ook op lange termijn doorgang kunnen blijven vinden. Dus als jouw familie er ook dit jaar weer vanuit gaat dat jij wel een BBQ voor 20 personen in elkaar draait, neem dan niet stilzwijgend die last op je, maar organiseer de verdeling van taken zelf in het belang van iedereen.En maak dat ook op die manier duidelijk. Dan heeft iedereen er begrip voor en draagt de gezamenlijke inspanning juist bij tot verbinding.

En dan is er nog die kwestie van sociale verplichtingen waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Wat moet je daar dan mee? Feestjes op je werk die je niet echt leuk vindt, die kennissen die je eigenlijk een beetje ontgroeid bent en die ‘vrienden’ die regelmatig onverwacht langskomen en je hele dag overhoopgooien… Nou tegen al die krachten is maar één kruid gewassen en dat noemen wij Sattya – Waarheidlievendheid. De waarheid duurt het langst, dus zeg het gewoon eerlijk als je geen zin hebt en neem de tijd om uit te leggen waarom je het niet leuk vindt. Het ligt meestal niet aan de mensen zelf, maar aan de dingen die ze willen doen en de omgangsvormen die ze met elkaar stilzwijgend ontwikkeld hebben. Dus zeg die oude jeugdvriend(in) gewoon eerlijk dat ze niet meer zo leuk is als vroeger en zorg dat je daar een echt gesprek over hebt. Dan zijn er twee mogelijkheden: (1) het is echte vriendschap en de eerlijkheid zorgt voor een verdieping van die vriendschap en daarmee help je die vriend(in), of (2) het wordt je niet in dank afgenomen en dan bleek het geen vriendschap te zijn. En dan kun je het maar beter snel weten, dan kun je ook gerust een wat meer afwachtende houding aannemen.

Constructieve eerlijkheid, waarbij je steeds glashelder bent over jouw verbindende intenties, zal steeds weer bijdragen aan de verdieping van de relaties met je omgeving. Het is de fundamentele oneerlijkheid van beleefdheid die op lange termijn ondermijnend werkt en zich meestal openbaart door de escalatie van sluimerende spanning. Gun jezelf steeds de vrijheid om eerlijk te zijn en dus ook de vrijheid om nee te zeggen. Het zal je vriendschappen verdiepen en je een hoop vrije tijd opleveren. Dus mediteer daar eens op. Hoeveel relaties onderhoud je eigenlijk die echt de test van eerlijkheid kunnen doorstaan?

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je gericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Overgave – En wat nou als het tegenzit?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst. 

Overgave – En wat nou als het tegenzit?

Overgave is de weg naar vrijheid, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als alles van een leien dakje gaat, kun je dat relatief makkelijk volhouden, maar als het even tegenzit wordt het een stuk moeilijker. Toch is het juist dan extra belangrijk om los te laten.

Een leerling vroeg deze week: “Ja, maar soms lijkt het leven zich tegen me te keren. En dan kan ik dat toch niet zomaar toelaten?” Laat je niet van de wijs brengen; het leven keert zich nooit tegen je. Er is geen vooropgezet plan om het jou moeilijk te maken. Er zijn wel natuurwetten. De belangrijkste zijn:

  1. Alles is energie en energie beweegt in golven.

  2. Alles verandert altijd.

  3. Alles neigt naar herstel van evenwicht.

Dus als jij je verzet tegen verandering of jouw persoonlijk streven is niet in harmonie met jouw omgeving, dan ervaar je weerstand. Dan is het leven niet tegen jou; jij bent op dat moment niet in harmonie met het leven. Jij verzet je tegen de natuurlijke gang van zaken.

Dus als je het gevoel hebt dat het tegenzit, keer dan naar binnen. Ga in gedachte de Yamas en de Niyamas langs. Neem daar de tijd voor. Voel per stap of jouw intenties wel echt in lijn zijn met de natuurwetten. Wees daarin echt eerlijk tegen jezelf. De Yamas maken je ontvankelijk voor de wetten der natuur. De Niyamas leren je om jouw intenties in harmonie te brengen met die wetten.

Als jouw intenties echt in lijn zijn met de natuurwetten hoef jij je helemaal geen zorgen te maken. Laat de natuur maar gewoon haar werk doen. Probeer daar geen sturing aan te geven. De natuur kan zijn eigen wetten prima handhaven zonder jouw bemoeienis.

Als jij je daarentegen verzet tegen de natuurlijke gang van zaken, dan is het helemaal niet zo dat het leven zich tegen je keert, maar het is op dat moment wel zo dat jouw voorkeuren in strijd zijn met de natuurlijke gang van zaken. Dan keer jij je dus eigenlijk tegen het leven en niet andersom! En hoe meer je dat doet, hoe meer levenslessen je krijgt. 

Onderzoek dus steeds heel goed de oorsprong van jouw voorkeuren en afkeuren en dus de bron van je angsten en verlangens. Want dat zijn de twee bronnen van jouw verzet tegen de natuurwetten. Mediteer er goed op en zie dat er oneindig veel manieren zijn om jouw verlangen vorm te geven en zie dat je angst een hersenspinsel is, niets meer en niets minder. En kies dan, bevrijd van angst en bewust van je intentie een vorm die in harmonie is met de natuurwetten. Dat is levenskunst. Dan word je zo iemand waarbij alles altijd vanzelf lijkt te gaan. Niet omdat je niks meer wilt, maar omdat je twee simpele dingen hebt geleerd. Je hebt ten eerste geleerd om heel goed te voelen en te luisteren wat de natuurlijke tendensen van je omgeving zijn en ten tweede heb je geleerd om je daar niet meer tegen te verzetten en jouw pad te bewandelen in harmonie met die simpele wetten. Dat is overgave.

Zet jezelf niet klem met dwangmatige opvattingen over hoe het allemaal precies moet verlopen. Geef jezelf de vrijheid om vanuit een heldere en standvastige intentie steeds die weg te kiezen die in harmonie is met het hogere. Dat is Ishvara Pranidhana.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool
Eenzaam - Je bent all-een

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst.

 

EENZAAM – Je bent all-één!

Eenzaamheid is een groot probleem, bovendien lijkt het probleem groter te worden ondanks alle communicatie-middelen die we tegenwoordig hebben. Dat roept natuurlijk twee belangrijke vragen op: Als je eenzaamheid bij jezelf voelt, wat gebeurt er dan precies met je en hoe kom je er weer uit? En als je eenzaamheid bij een ander ziet, hoe kun je diegene dan het beste helpen? Dat begint met het besef van hoe eenzaamheid ontstaat.

Wat is eenzaamheid precies en hoe ontstaat het?

negatieve spiraal vaan eenzaamheid.png

Eenzaamheid ontstaat (meestal langzaam) vanuit een negatieve spiraal. Het begint met een pijnlijke negatieve ervaring door het optreden van een ander. Er is een externe bron die het proces in gang zet. Iemand doet je pijn, in welke vorm dan ook. Bij gebrek aan inlevingsvermogen in degene die de pijn veroorzaakt kun je de pijn niet begrijpen. Je kunt niet begrijpen waarom iemand zo tegen je doet. De logische reflex is om meer afstand te nemen. Door je af te sluiten kun je minder snel beschadigd worden. De drang naar veiligheid maakt dat je naar binnen keert en je afsluit van je omgeving. 

Muladhara Chakra doet zijn beschermende werk, met verstarring als gevolg. Daardoor neemt je inlevingsvermogen verder af (!). In dat proces ervaar je door je eigen afgescheidenheid steeds meer onbegrip en je ziet steeds meer negativiteit om je heen. Je ziet de liefde niet meer in de mensen om je heen. En dan raak je langzaam verbitterd. Daardoor gaan mensen je een beetje vermijden, omdat het veel energie kost om bij je te zijn. En dat wekt dan nog meer verbittering in je op. Goedheid komt niet meer binnen en alles wordt pijnlijk. En je zoekt de oorzaak buiten jezelf, terwijl de oplossing uitsluitend in jezelf gevonden kan worden. 

Als je eenzaamheid ervaart bij je zelf of een ander besef dan, dat de enigeremedie te vinden in het herstellen van het besef van verbondenheid. Die verbondenheid is nooit weggeweest, die is er altijd. Je bent één met alles wat leeft, je bent één met het leven, je bent all-één. De angst om te voelen heeft het alleen voor je verborgen.De eerste stap is de moed te verzamelen om weer te gaan voelen. En als je mensen eng vindt, begin dan met dieren, bomen en planten. Huisdieren (en de natuur in het algemeen) kunnen ons zoveel leren over onvoorwaardelijke liefde. En als je dan de warmte weer in je hart voelt stromen, ga dan langzaam met andere ogen naar je medemens kijken. De meesten bedoelen het goed. Laat ze weer toe en richt je aandacht steeds op hun warme intenties. Net zo lang tot je weer ziet dat liefde de motor is van alles wat leeft. De pijnlijke ervaring die je tot bitterheid gebracht heeft is niet de regel maar de uitzondering. Het is een uitzondering die is ontstaan door de afgescheidenheid van de degene die de pijn veroorzaakt heeft bij je. Je afkeren is geen oplossing. Beschermen jezelf met gezonde assertiviteit en geef dan liefde terug. Dat is de enigeremedie.

Ga terug naar de oorsprong van bitterheid en afgescheidenheid. Mediteer erop en herkendat afscheiding tot meer afscheiding leidt, waardoor je uiteindelijk in het onwareparallelle universum van eenzaamheid terecht kunt komen. En herinner je weer dat verbondenheid de enige waarheid is.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat jegericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Waarom is geweldloosheid het fundament van Yoga?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst.

Waarom is geweldloosheid het fundament van Yoga?

De allereerste aanwijzing van Patanjali is Ahimsa, geweldloosheid. We kunnen allemaal vrij snel inzien dat het belangrijk is om dat na te streven, maar waarom besloot hij deze aanwijzing als allerbelangrijkste, allereerste, meest fundamentele aanwijzing op te nemen? Laten we daar eens wat beter naar kijken.

Geweld doet altijd pijn en zorgt daardoor voor disharmonie in jezelf. Dit zorgt voor onrust en geeft een gevoel van afscheiding. De essentie van geweldloosheid is dat je deze pijn voorkomt door geen schade te doen zodat je de verbinding weer kunt gaan herstellen.  Dat begint met een houding waarin je geen weerstand hoeft te overwinnen. Zodra er verzet is tegen een beweging die je inzet, is dat een signaal dat er een tegenkracht in werking is getreden. Die tegenkracht ontstaat als je tegen de wil van een ander in gaat. Als je bij jezelf verzet voelt opkomen, probeert er iemand tegen je wil in te gaan. En als je die behoefte aan verzet in jezelf onderdrukt, pleeg je geweld naar jezelf. Deze situatie ontstaat alleen als er een gevoel van afgescheidenheid is. Zodra er een verschil is in voorkeuren en afkeuren met iemand anders ontstaat er een onderscheid tussen jou en je omgeving en dan ontstaat ook het risico van geweld. Geweld en afscheiding zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.Vanuit een gevoel van afgescheidenheid ontstaat een vicieuze cirkel van geweld, reactie, tegenactie, reactie enzovoorts. Dat proces noemen we karma en trekt je verder in het gevoel van afgescheidenheid, we kennen het ook wel als eenzaamheid.  

Vanuit een gevoel van verbondenheiden gemeenschappelijkheidvan belangen en voorkeuren ontstaat een behoefte aan geweldloosheid. Zodra jij je er bewust van bent dat je onlosmakelijk verbonden bent met de natuur, ga je de behoefte voelen om beter voor die natuur te zorgen. Zodra jij je bewust verbonden voelt met je medemens ga je de behoefte voelen geen schade meer te doen aan de ander, omdat je weet dat het uiteindelijk schade voor jezelf betekent. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We zijn allemaal LEVEN.

Het doel van Yoga is eenwording; de realisatie dat je onlosmakelijk en eeuwig verbonden bent met alles wat leeft…

Vanuit dat doel kán het eenvoudigweg niet anders zijn dan dat geweldloosheid de eerste en meest fundamentele stap in je leven is op weg naar bewustwording en onderscheidingsvermogen.

Dat besef brengt je vaak in een dilemma. Je wilt geen schade meer doen, maar toch ook wel je eigen wil realiseren en hoe doe je dat nou zonder schade te doen? Want iedere handeling die je doet, hoe subtiel ook, heeft gevolgen en je kunt de consequenties daarvan niet altijd volledig overzien. En vanuit die gedachte zijn er monniken die voor iedere stap die ze zetten eerst de vloer vegen om te voorkomen dat ze een beestje beschadigen. Dat is een nobel streven, maar toch loop je daarin snel vast. Als je die redenering écht consequent zou willen doorvoeren, moet je ook stoppen met ademen, want je zou zomaar een microbe kunnen inademen. Echt werkbaar is die extreem doorgevoerde geweldloosheid niet. Elke vorm van extremisme is een uiting van geweld (op zijn minst naar jezelf). Je kunt dus makkelijk aanvoelen dat die houding ergens op een denkfout berust. Maar hoe kunnen we geweldloosheid dan wél werkbaar maken in onze tijd en samenleving? Hoe kunnen we geweldloos en zonder schade te doen door het leven gaan?

Daarvoor zijn twee aanwijzingen van belang:

  1. Ten eerste is de intentie achter je handeling belangrijker dan de uiteindelijke uitwerking ervan. Het is jouw intentie die je handeling stuwkracht geeft en die uitwerking gaat niet verloren, zelfs als het anders uitpakt dan je bedoeld had. Dus voel bewust de verbindende intentie bij alles wat je doet.Dan heb je het risico van schade geminimaliseerd.

  2. Ten tweede is het geweldig om dagelijks te oefen met de bewustwording van jouw gevoel. Hoe subtieler jij aanvoelt of er sprake is van weerstand tegen jouw handeling hoe beter je erin slaagt om geweld in de kiem te smoren. Blijf steeds heel goed luisteren naar je gevoel. Zodra je merkt dat je ergens weerstand ondervindt, in jezelf of in je omgeving, neem dan gas terug en onderzoek het eerst. Mediteer op wat je voelt. Dan zal het snel helder worden. En dan zal je ook heel snel zien dat de weerstand verdwijnt zodra je de verbondenheid herstelt. 

En als het dan ondanks jouw oprechte streven anders uitpakt dan je bedoelde, waardoor er toch in welke vorm dan ook een situatie van geweld ontstaat, zijn er maar drie stappen die de balans herstellen:

  1. Streef direct naar nieuw evenwicht. Gebruik precies voldoende assertiviteit om het ontstane geweld weer in balans te brengen, maar niet meer dan dat.

  2. Vergeef jezelf dat je bepaalde consequenties niet kon voorzien, terwijl je intenties oprecht waren.

  3. Leer ervan en probeer het de volgende keer nog zuiverder te bekijken.

Door een trouw ritme van meditatie ga je steeds helderder waarnemen en steeds bewuster en subtieler de omstandigheden aanvoelen en dan kom je in een proces van permanente verbetering waarin je op een steeds subtieler niveau geweldloosheid zult kunnen beoefenen en dan zal je steeds vaker een glimlach voelen opkomen, omdat je overziet wat je met jouw helderheid hebt weten te voorkomen. Geniet ervan.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat jegericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool
Ego - Ben je tevreden over jezelf?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst. 

Ego - Ben jij tevreden over jezelf?

Het woord ego is een begrip dat op veel verschillende manieren gebruikt wordt en het is goed om daar eens wat beter naar te kijken. We hebben het allemaal weleens over mensen met een ‘groot ego’ en dan bedoelen we mensen die zelfingenomen zijn, dominant en vooral op hun eigen belang gericht. En dat ervaren we als negatief. Aan de andere kant kunnen we ook met bewondering spreken over mensen met een ‘sterke persoonlijkheid’, mensen die weten waar ze voor staan en daar trots op zijn en dat ervaren we dan als positief. Wat is nou het wezenlijke verschil? En vooral, wat betekent dat voor jezelf? Is het nou goed voor je om je ego een beetje klein te houden of juist niet?

Als je opgroeit ga je steeds relaties aan met mensen in jouw omgeving, ten eerste natuurlijk met je ouders, broers en zussen, maar ook in de zandbak en op het schoolplein leer je letterlijk spelenderwijs welk gedrag in je voordeel werkt en welk gedrag ongewenste effecten heeft. Jij vormt dus jouw ego in relatie tot jouw omgeving. Je maakt deels bewust en deels onbewust keuzes en je ontwikkelt eigenschappen die kenmerkend zijn voor jou. En iedere eigenschap, positief of negatief is eigenlijk een beperking. Want hoe concreter jij jezelf ziet, hoe beperkter je wordt. Want bij elke eigenschap zeg je ook wat je allemaal niet bent. Dus door je bijvoorbeeld heel sterk te identificeren met een bepaalde groep, kies je er ook voor om niet bij een andere groep te horen. 

Jouw ego is dus eigenlijk de som van al jouw beperkingen.

Stel, je speelt in die zandbak en je voelt je kleiner of zwakker dan de rest, dan heb je als kind 2 voor de hand liggende mogelijkheden: (1) je gaat je dienstbaar opstellen naar je omgeving om op die manier in de gunst te komen bij de sterkeren, of (2) je verzamelt al je moed en je ontwikkelt een houding van brutaliteit en schaamteloosheid om daarmee anderen te domineren. Je ontdekt wat voor jou het beste werkt, geven of nemen. De meeste mensen blijven heel lang hangen in de strategie die op jonge leeftijd het beste voor ze werkte.Mensen die vanuit dominantie werken noemen we grote ego’s. Ze hebben geleerd dat voor hen de aanval de beste verdediging. Voor de dienstbare types hebben we vaak positievere termen zoals ‘ideale collega’, ‘behulpzaam’ enz. Dat is eigenlijk best een beetje verdrietig. Dienstbare mensen handelen vaak ten koste van zichzelf en plegen dus op een andere manier geweld dan de dominante types. 

Het woord ‘persona’ in het Latijn betekent masker. Besef dat jouw zelfbeeld alleen maar het resultaat is van een sociale overlevingsstrategie en niets te maken heeft met jouw ware aard. Pas als je idealen voor je zelf ontwikkelt die groter zijn en verder reiken dan jouw eigen ‘ik-je’ kun je groeien van overleven naar leven. Je kunt het ook anders zeggen: Een ‘groot ego’ heeft een mooie verpakking en een sterke persoonlijkheid heeft een mooie inhoud.

Hoe meer jij aan innerlijke stilte werkt en naar jouw intuïtie luistert hoe bewuster je wordt van jouw idealen en hoe bewuster je kunt handelen. Je komt steeds meer in harmonie met jezelf. Dat hoeft allemaal niet van de ene dag op de andere. Het is al genoeg om er bewust naar toe te werken. Dan ben je een sterke persoonlijkheid. En dan kun je niet anders dan tevreden zijn met jezelf. En dat is veel belangrijker dan de meeste mensen beseffen. Liefde voor je medemens begint met liefde voor jezelf.

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat jegericht kunt werken aan de ontwikkeling van jezelf en jouw leven door bewustwording en zelfstudie.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool
Hoe overwin je spijt?

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

Het is een weg naar levenskunst. 

Hoe overwin je spijt?

Spijt is een moeilijke emotie. Het vreet aan je, het kan je jaren achtervolgen en een heel negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van jouw zelfbeeld. Laten we daarom eens kijken hoe spijt ontstaat en hoe je er weer af komt.

Spijt ontstaat uitsluitend wanneer je onbedoeldeen ander schade doet. Op het moment dat het gebeurde had je op zich goede of op zijn minst neutrale intenties en jouw handeling had onbedoeld een negatief effect op iemand anders. En dat is pijnlijk voor degene die het betreft, maar ook voor jezelf. En die negatieve emotie wordt soms nog versterkt, omdat het slachtoffer je ook nog eens verwijten maakt. Maar waar komt die pijn nou eigenlijk vandaan? Eigenlijk is het een verwijt aan jezelf dat je iets niet voorzien hebt, wat je in theorie wel had kúnnen voorzien. En vervolgens ga je dan jezelf verwijten maken dát je het niet hebt voorzien. Je gaat jezelf vertellen hoe dom het van je was en als de schade groot was, die je hebt aangericht kan het gebeuren dat jij jezelf hierdoor jarenlang steeds verder kleineert. Dat kun je beter niet doen. Daar word jij niet beter van en het slachtoffer ook niet.

Het komt erop neer dat je op het moment van jouw ongelukkige handeling kennelijk niet alert genoeg was. Je had niet de helderheid van geest om alle mogelijke consequenties van jouw handelen te overzien. Misschien was je gewoon moe, of was je in omstandigheden die je eigenlijk niet zo goed kende. Nu heb je die helderheid wel. Je begrijpt achteraf wat er is gebeurd. En je snapt ook dat je het beter anders had kunnen doen. Kortom je hebt dus iets geleerd!En toch ben je boos op jezelf…Besef dat dit zich allemaal afspeelt op het terrein van de persoonlijkheid. Je hebt jezelf aangepraat dat jouw persoonlijkheid aan bepaalde maatstaven moet voldoen om jouw zelfvertrouwen op niveau te houden en als dat om wat voor reden niet lukt, loopt je ego dus een deuk op en dat doet pijn, want jouw ego is één en al overlevingsdrang en verzet zich tegen die aantasting. Dus eigenlijk is spijt een soort zelfmedelijden en dat is een nogal negatieve energie. Daar blijf je makkelijk in hangen.

De echte vraag is natuurlijk hoe je eraf komt. Daarin zijn twee stappen van belang:

  1. Herstel de verbinding met de ander. Dat ligt voor de hand. Als de relatie met iemand voor je gevoel door jouw toedoen is beschadigd, is het zowel voor die ander als voor jezelf heilzaam om het initiatief te nemen om de verbondenheid te herstellen. Vertel die ander hoe jij je voelt en toon interesse in zijn of haar gevoel. Zelfs als die ander jouw poging afwijst is het heilzaam. 

  2. Herstel de verbinding met jezelf. Voor veel mensen ligt dat minder voor de hand, maar deze stap is nog belangrijker. Spijt is zelfverwijt. Kijk heel goed naar wat er echt gebeurd is en wat jouw rol in het geheel geweest is. Mediteer erop en besef dat jij onder die omstandigheden op dat moment kennelijk niet anders kon. Besef dat je goede intenties had en besef de onvolmaaktheid van jouw persoonlijke poging. Nu je alles overziet kun je vanuit meditatie als objectieve waarnemer naar je persoonlijkheid kijken en dan kun je vaststellen dat je eigenlijk iets heel onredelijks van jezelf verwacht. Je verwacht eigenlijk van jouw eigen persoonlijkheid dat die steeds voorafde helderheid kan opbrengen die achterafzo duidelijk is, maar dat kan natuurlijk niet. Jouw persoonlijkheid is volledig afhankelijk van jouw waarnemingen en de subjectieve en gekleurde interpretatie daarvan. Dat is altijd een gebrekkig proces en in Raja Yoga leer je stap voor stap om in dat proces door vitaliteit en meditatie voorzichtigheid, alertheid en doeltreffendheid te ontwikkelen. 

Het belangrijkste is om steeds te blijven oefenen om een heldere en liefdevolle levenshouding vast te houden ongeacht de omstandigheden.Als je steeds vanuit verbondenheid met jouw zielsverlangen én verbondenheid met jouw medemens handelt, is de kans op onbedoelde schade al heel veel kleiner dan normaal. Als je dan ook nog eens zorgt dat je door voldoende Asana en meditatie vitaal blijft en steeds voldoende buffer hebt om alles rustig te overzien voordat je handelt, dan heb je de maximale voorzorgsmaatregelen genomen om minimaal schade te doen. En als je vanuit die houding steeds vanuit vergevingsgezindheid naar je eigen persoonlijkheid blijft kijken, dan komt het allemaal goed. Zie dat je handelt met de beste intenties en dat je de maximale voorzorgsmaatregelen neemt. En besef dat jouw persoonlijkheid eigenlijk geestelijk beperkt is in zijn mogelijkheden en de helderheid niet kan vasthouden die je in meditatie kunt ervaren. Dan kun je steeds vanuit compassie en vergeving naar jouw eigen goedbedoelde pogingen blijven kijken en hoef je nergens spijt van te hebben. Blijf werken aan je vitaliteit en helderheid. Doe je Asanas en mediteer voldoende. Neem de tijd voor je persoonlijk onderhoud en vergeef jezelf de imperfectie. 

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

De Yogaschool
De maatschappelijke ontwikkeling van onze vrijheid

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie. 

De maatschappelijke ontwikkeling van onze vrijheid

Deze week is er veel aandacht in de pers voor de te grote werkdruk voor studenten en de daaruit voortkomende psychische problemen bij die groep. De media richten zich op een heel specifieke leeftijdscategorie, maar het probleem is breder. Er is iets vreemds aan de hand met vrijheid in onze samenleving. Natuurlijk heeft onze West-Europese cultuur een groot respect voor individuele vrijheid. Waarschijnlijk meer dan enig andere regio in de Wereld. Toch is het verloop van die persoonlijke vrijheid gedurende je leven niet vanzelfsprekend. 

Vrijheid parabool.png

Als je net geboren bent is vrijheid normaal gesproken een gegeven. Iedereen staat voor je klaar en je krijg alle ruimte om je eerste stappen van ontwikkeling te zetten. Naarmate je ouder wordt, verandert dat snel. Vanaf het moment dat je naar school gaat moetje van alles. Onze cultuur heeft de neiging om economische prestaties centraal te stellen. In onze samenleving is ons opleidingssysteem dus ook vooral gericht op het afleveren van economisch bruikbare mensen. Dat betekent dat je vanaf je puberteit met name bezig bent zoveel mogelijk praktisch toepasbare kennis tot je te nemen. Hierdoor hebben de meeste pubers tegenwoordig niet zelden langere werkweken dan hun ouders. Chronische vermoeidheid is heel gebruikelijk, ondanks het feit dat deze kinderen in de kracht van hun leven zijn. Daar komt bij dat de sociale druk om mee te doen zowel offline als online in die levensfase maximaal wordt aangewakkerd. Daar komt bij dat het toekomstperspectief van de gemiddelde jongere niet meer vrijheid in het vooruitzicht stelt. Twintigers en dertigers beleven ook zeer drukke jaren vol verplichtingen. En dan zijn we verbaasd dat we bij jongeren een toename van psychische klachten zien. 

Dat roept de vraag op hoe we jonge mensen en hun ouders zo goed mogelijk kunnen helpen om te leren hoe ze hun persoonlijke gevoel voor vrijheid kunnen behouden ondanks al die verplichtingen. We kunnen wel klagen op ons onderwijssysteem, maar we kunnen ook gewoon vaststellen dat we dit dus in de opvoeding moeten oplossen…Vanuit de Yogaleer kunnen we een aantal waardevolle aanwijzingen geven:

  1. Ten eerste is het van belang dat een kind opgroeit met maar 3 zekerheden die het écht nodig heeft (een volwassene trouwens ook):

    • Onvoorwaardelijke liefde (met rust en ruimte als gevolg!).

    • Voorspelbare en begrijpelijke regels waarvan de zingeving ook ervaren kan worden.

    • Vitaliteit. Dat begint normaal gesproken met gezond voedsel, voldoende beweging en voldoende tijd voor herstel als je moe bent.

  2. Ten tweede is het goed om kinderen zo jong mogelijk te leren functioneren in de samenleving, zonder daarin concessies te doen ten koste van zichzelf. Hoe je het ook wendt of keert, ze moeten wel leren om samen te leven en samen te werken met hun omgeving. Het is cruciaal dat ze ergens tussen hun 15-25 levensjaar leren om enerzijds voldoende assertiviteitop te bouwen om hun eigen grenzen te beschermen en tegelijkertijd leren voldoende idealente ontwikkelen om hun leven met enthousiasme te voeden. De Yamas en Niyamas (die we regelmatig bespreken in onze blogs) bieden daarvoor een gezonde basis. Leer kinderen al jong aan, dat ze hun relatie met de samenleving vooral spelenderwijs moeten ontwikkelen, zodat het ogenschijnlijke gezag van hun omgeving niet op ze gaat drukken en ze niet gaat beperken in hun persoonlijke ontwikkeling. De samenleving heeft allerlei logische en onlogische spelregels (die logisch leken toen ze bedacht werden, maar allang achterhaald zijn). 

  3. De belangrijkste aanwijzing voor een gezonde levenshouding geeft De Yogaleer in de Baghavad Gita: Handel zonder te hechten aan de vrucht van de handeling. Dit wordt vaak verkeerd begrepen. Het is geen pleidooi voor onverschilligheid. Het is wel een aanbeveling voor gezonde relativering. Zorg dat je steeds werkt in het licht van jouw ideaal en doe daarin je best. Richt je daarbij niet op het behalen van een concreet doel binnen een vaste termijn. Het gaat toch anders dan je van tevoren dacht. Richt je op een proces van permanente verbetering. Doe gewoon je best en neem genoegen met de uitkomst van jouw toewijding. Meer had je toch niet gekund. Haast hebben helpt je niet. Integendeel, het is geweld. Haast is van het Ego. De Ziel heeft geen haast, want die kent zijn eigen oneindigheid en weet dat de realisatie van het ideaal vroeg of laat een feit zal zijn.

Als dat lukt, heb je twee belangrijke energiebronnen in handen: (1) de vaardigheid om je eigen balans te beschermen en (2) een ideaal om naartoe te werken. De volgende stap van ontwikkeling is dan om steeds doelgerichter te worden. Laat je niet afleiden door alle verleidingen die elke dag voorbijkomen. Yogabeoefening en meditatie zijn in dat proces de belangrijkste instrumenten.

Onze opleiding biedt je een weg naar levenskunst. Meditatie geeft je het inzicht om niet teveel te hechten en zo stress te vermijden en toch steeds in het licht van jouw idealen te blijven handelen. Blijf ermee spelen, blijf oefenen.

Veel succes.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

De Yogaschool
Hoe zit het nou met die vrije wil?

Als mensen een verlangen voelen tot spirituele ontwikkeling raken ze geïnteresseerd in alles wat voorbij het lichamelijke ligt. En dan komt vroeg of laat de onvermijdelijke vraag naar boven: hebben we een vrije wil of is alles voorbestemd?

Het gevoel dat we een vrije wil hebben is sterk verbonden met onze hechting aan het fysieke lichaam. Zolang we fysiek gezond zijn kunnen we ons vrij bewegen in de fysieke ruimte en ‘tussen onze oren’ hebben we de vrijheid om te denken wat we willen. Maar is dat wel echt zo?

3 lichamen.png

De Yogaleer legt uit dat het menselijk bewustzijn zich ontwikkelt op 3 niveaus. De mens opereert op 3 abstractieniveaus: fysiek, astraal en causaal. Als je daar even bij stil staat kun je dat ook simpel herkennen. Ons fysieke lichaam is natuurlijk visueel waarneembaar en daarmee ook het meest duidelijk aanwezig. In dat fysieke lichaam kunnen we onze energie voelen stromen en pijn en plezier ervaren. Op dit niveau kunnen we het gevoel hebben dat we een vrije wil hebben. Een groot deel van onze technologische ontwikkeling is daar ook op gericht. We kunnen steeds sneller gaan en staan waar we willen en contact zoeken met wie we maar willen. Dus in de afgelopen 100 jaar is ons gevoel van fysieke vrijheid sterk toegenomen.

Op het astrale niveau ligt dat totaal anders. Ons astrale bewustzijn drukt zich uit als gedachten en emoties. Stel jezelf een simpele vraag: denk en voel jij onder alle omstandigheden wat je wilt denken en voelen? En als dat nou niet het geval is, hoe vrij ben je dan eigenlijk? Voor de meeste mensen geldt dat ze niet in staat zijn hun gedachten en emoties onder alle omstandigheden in harmonie te houden en dan is er dus geen sprake van een vrije wil. Toch kun je dat wel leren. Het is een heel belangrijke stap in de ontwikkeling van de yogabeoefenaar. Het verlangt onthechting. Je leert om jouw aandacht te verleggen van alle prikkels die de hele dag binnenkomen naar de waarnemer in jou die de prikkels waarneemt. Dan heb je de eerste stap gezet om onder alle omstandigheden te kunnen reflecteren op wat je denkt en voelt zonder dat je er direct op reageert. En dat is een hele belangrijke stap naar meer vrijheid.

Nog een stap verder, op het causale vlak drukt ons bewustzijn zich uit in absoluut weten en bewust-zijn. We her-kennen en her-inneren ons de diepe inzichten die we ergens wel al aanvoelden, maar nu bewust. Op dit niveau kun je dezelfde vraag stellen: weet je altijd en onder alle omstandigheden alles wat je wilt weten? Heb je altijd zuiver onderscheidingsvermogen ter beschikking om waarheid van onwaarheid te scheiden in alle wetten van ons bestaan? Op het causale niveau is voor de meeste mensen nog duidelijker dat onze vrije wil maar een heel beperkt speelveld heeft. En zodra iemand zich dit realiseert komt natuurlijk ook de vraag boven of alles dan misschien is voorbestemd? Is alles ‘Karma’?

De Yogaleer is hier heel duidelijk over. Zodra je goed kunt mediteren kun je dat ook zelf realiseren. De wet van Karma wordt vaak verkeerd uitgelegd als een pleidooi voor voorbestemming. Karma is gewoon de wet van oorzaak en gevolg. Als jij een handeling verricht, heeft dat consequenties en die consequenties zal je moeten aanvaarden. Er is een groot verschil tussen de voorbestemming van een god die aan de touwtjes trekt en het simpele feit dat niets zonder oorzaak of gevolg is. Door meditatie ga je steeds helderder de wet van Karma begrijpen. Je gaat de onvermijdelijkheid zien van de ontwikkelingen die je waarneemt. Vanuit dat begrip heb je nog steeds de keuze tussen twee opties: je kunt je verzetten tegen die ontwikkelingen vanuit de illusie van afgescheidenheid (de natuurwetten gelden niet voor jou?), of je kunt je eraan overgeven, omdat je de onvermijdelijkheid beseft. Vanuit die laatste houding kun je steeds vanuit inzicht in de wetmatige ontwikkeling van ons bestaan kiezen hoe jij het beste jouw diepste zielsverlangen vorm kunt geven binnen de grenzen van die wetmatigheid. Dat is levenskunst en dat geeft je toegang tot blijvende harmonie en vrede. De vrije wil geeft je steeds de optie om je te verzetten of je verzet te staken. Dat noemen we leren met vallen en opstaan…

Veel succes.

In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking.

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

De Yogaschool