Brahmacharya - De onbegrepen Yama

Raja Yoga is een eeuwenoude methode voor persoonlijke ontwikkeling die je in 8 stappen naar vrijheid brengt. Die vrijheid komt voort uit vitaliteit, inzicht in jezelf, mensenkennis en begrip van het bestaan door meditatie.

Het is een weg naar levenskunst.

Brahmacharya

De onbegrepen Yama 

Patanjali heeft als fundament van zijn achtvoudig pad 5 zogenaamde weigeringen geformuleerd; de Yamas. Dat zijn 5 aanbevelingen voor bewust gedrag In gedachte, woord en handeling. Het zijn logische aanwijzingen om af te zien van gedrag met schadelijke gevolgen. We hebben daar al vaak over geschreven. Brahmacharya is de vierde Yama. Dat wordt vaak vertaald als het beheersen van seksuele energie. Toch is dat een beetje een vrije vertaling en dat leidt tot misverstanden.

Vanuit onze sterk door het christendom beïnvloede cultuur is seksualiteit een beladen begrip. Duizenden jaren lang hebben mensen 2 tegenstrijdige boodschappen ontvangen. Enerzijds werd aangegeven dat seks zondig zou zijn en anderzijds werd er steeds op aangedrongen om tot voortplanting over te gaan. Dat leidt natuurlijk tot verwarring en ook tot een wijdverbreid gevoel van zondigheid rondom een op zich heel natuurlijke activiteit.

Om Brahmacharya beter te gaan begrijpen is het van belang om er vanuit twee perspectieven naar te kijken.

Ten eerste vanuit de ware betekenis van het woord.  Het woord Brahmacharya is opgebouwd uit Brahma en Charya. Brahma staat in het Sanskriet voor ‘het allerhoogste’, de oorsprong, God, als je wilt. Een Charya is iemand die zeer toegewijd is. Een Yogacharya is een titel die kunt krijgen als je jouw hele leven en al jouw handelen hebt ingericht vanuit het achtvoudige pad; als iedere handeling gericht is op eenwording.

Brahmacharya is dus een aanwijzing om volledig toegewijd te zijn aan ‘het allerhoogste’. Patanjali is niet moreel geladen of dogmatisch, dus wat voor jou ‘het allerhoogste’ betekent, dat mag je helemaal zelf weten. Maar de vierde Yama roept je op tot gericht aandacht voor die zaken in jouw leven die er voor jou echt toe doen. Versnipper jouw energie niet aan bijzaken. Dan bereik je niets. Gerichte aandacht en standvastigheid brengt je naar je doel.

Ten tweede is het van belang om Brahmacharya te interpreteren vanuit zijn positie ten opzichte van de andere Yamas. De vijfde Yama is Aparigraha, begeerteloosheid. Die volgt dus uit Brahmacharya. Dat kun je weer eenvoudig zelf vaststellen door goed naar je eigen ervaringen te kijken. Als jij jouw energie richt op iets wat jij écht belangrijk vindt, dan ben je doelgericht en heb je minder neiging om energie te verspillen. Je werkt aan een voor jou hoog ideaal. Het geeft niet dat dit volstrekt subjectief is. Het maakt jou op dit moment gelukkig en geeft jou een gevoel van heel-heid. Daar gaat het om. Als jij je verveelt en je nutteloos voelt, dan ga je afleiding zoeken en energie verspillen aan bijzaken of je gaat nieuwe verplichtingen aan die je weer lang vastzetten op iets wat eigenlijk een bijzaak is. Het leidt allemaal tot verstrooiing.

In die zin is Brahmacharya dus vooral een oproep om jouw energie te richten op jouw allerhoogste ideaal en daar niet halfslachtig in te zijn. Als dat je lukt, als je kunt werken aan zaken die jij echt belangrijk vindt, waar je helemaal in op kunt gaan, dan is begeerteloosheid het logische gevolg. Dan voelt allerlei tijdelijk vermaak en prettige prikkels vooral als afleiding.

Wat heeft dat nou met seks te maken? Hoe is dat ooit in die vertaling geslopen? Dat is vrij eenvoudig. Seksualiteit is een primaire drift die zowel fysiek als sociaal veel energie verbruikt. Mensen zijn daar druk mee. Kijk maar naar alle reclames, films enz. Als je vanuit Brahmacharya naar seksualiteit wilt kijken is de lading van de aanwijzing heel eenvoudig:

  1. Onderdruk niets. Het is een hele normale biologische en sociale behoefte. Let op; geweldloosheid is de eerste aanwijzing, die gaat voor.

  2. Als je er druk mee bent, zorg dan dat het gericht is op het allerhoogste, op ware liefde. Daar kun je onmogelijk energie aan verspillen, want daar draait het allemaal om.

 Als jij regelmatig Asana en meditatie beoefent, dan leer je steeds bewuster jouw gevoel te volgen. Dan weet je of jouw relaties gebaseerd zijn op waarachtigheid en onvoorwaardelijkheid. Als dat zo is, dan wil je niet anders meer dan dat. Dan voelt al het andere een beetje ‘leeg’. Als je dat beseft, dan ben je gericht op eenwording, op besef van verbondenheid. Dan ben je toegewijd aan het allerhoogste in jou.

Veel succes.

 In onze opleiding leer je op de juiste manier te mediteren, zodat je het zelf toe kunt toepassen.

Interesse? Je bent van harte welkom voor een persoonlijke kennismaking

Wij waarderen het als je deze blog deelt met anderen.

 

De Yogaschool